Annonce
Sønderborg

Leevsten ventede på nye opgaver

Leevsten er seneste fragtfærge bygget i Flensborg. Foto udlånt af Flensburger Schiffbau-Gesellschaft
Det store skib, som gennem en uge har ligget for anker i Sønderborg Bugt, er væk igen.

Sønderborg: Flere læsere har kontaktet JydskeVestkysten for at høre, hvorfor der har ligget et stort skib midt i Sønderborg Bugt uden at rokke sig ud af stedet. Aften og nat var det fuldt oplyst.

Skibet havde kastet anker omkring to kilometer stik syd for Sønderskoven og midt mellem Broagerland og Kegnæs. Her lå det siden torsdag 28. november.

Der er tale om Ro-Ro-færgen Leevsten, bygget på skibsværftet i Flensborg, som har specialiseret sig ”roll on-roll off”-skibe og foreløbig har bygget otte af slagsen.

Leevsten blev søsat 8. april i år, hvorefter det tog en prøvesejlads rundt om Bornholm. Færgen ejes af Siem Shipping med hovedsæde i Sutton, England, og det sejler under maltesisk flag.

Den 22. november anløb det havnen i Kiel, hvorefter det ankrede op i Sønderborg Bugt. Her skulle det ligge, mens besætningen i følge Siem Shipping afventede nye ordre.

Annonce

Leevsten

Leevsten er 209 meter langt, 26 meter bredt og nuværende dybgang er 5,6 meter. Det er af typen Ro-Ro Cargo. Det kan laste op til 11.000 tons.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: En tænkepause er trods alt bedre end dum beslutning

Klimaet er udfordret. Danmark har et ansvar for at gøre en forskel for nuværende og for kommende generationer. Men danske politikere har også et ansvar for ikke at træffe beslutninger, der måske er populære på den korte bane, men kontraproduktive på den lange. Regeringen har atter udskudt en beslutning om ny oliejagt i Nordsøen. Den danske stat har i over 40 år givet virksomheder tilladelse til at udvinde olie og gas i Nordsøen. Den forretning har finansieret en betydelig del af velstanden i dette land. I tusindvis af mennesker arbejder i den industri, alene i denne del af landet, og det skal de ikke skamme sig over. De skal nemlig være med til at finansiere fremtiden. Fire selskaber har budt i den ottende runde, som gælder fra 2025 og giver mulighed for at udvinde olie til 2055. Selskaberne var lovet et svar for et halvt år siden. Nu må de vente på ubestemt tid. Regeringen har udbedt sig tænkepause, og det er ærligt talt ikke den værste beslutning, regeringen kunne træffe lige nu. De politiske vinde blæser uansvarlighedens vej, politisk er regeringen under pres af sine støttepartier for at sætte en prop i Nordsø-olien. Vi har fået en enormt ambitiøs klimalov. Danmark vil reducere sit CO2 udslip med 70 procent inden 2030. Problemet er, at ingen kender regningen for den beslutning. Kun ligger det fast, at den bliver stor. Nordsøens olie er sort. Men den er i globalt perspektiv mindre sort end megen anden olie. Udfaser Danmark olie hurtigere end grønne energikilder er konkurrencedygtige på verdensmarkedet, forbedrer det ikke klimaet, tværtimod. Så leverer andre endnu sortere brændstof. Danmark tager sit ansvar som et af verdens rigeste lande alvorligt. Men Danmark fylder uendeligt lidt i det globale klimaregnskab, og det vil i virkeligheden ikke kunne måles på et eneste termometer på kloden i 2030, om Danmark lander på 50 eller 75 procent i 2030. Derimod vil det kunne måles, hvis danske oliemilliarder investeres i grønne investeringer, som kan udkonkurrere olien og gassen. Danmark gør ingen forskel ved at blive fattigere. Men Danmark kan gøre forskel, hvis vi sætter vores velstand ind på at finde løsninger – også for de mange, mange andre.

Kolding For abonnenter

Formand bebuder sværm af politianmeldelser om støjgener og musiklarm ved populær badebro

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];