Annonce
Biler

Legendarisk sportsvognsmærke får dansk comeback som ren elbil

Den nye MG er en lille SUV, men elbilen skulle være forbløffende rummelig. Foto: MG
MG, der er ejet af kinesisk bilproducent, er på vej med en elektrisk SUV.

Sidder man og bladrer i en af de nyere årbøger om biler, sikkert Bilrevyen, har der længe manglet et bilmærke. Lige der, mellem tyske Mercedes-Benz og japanske Mitsubishi: Det hæderkronede engelske MG, der har været væk fra det danske marked i næsten 15 år. Det bliver der angiveligt rettet op på til næste år, hvor MG vil lancere en ny elbil i Danmark.

Den første er en 100 procent elektrisk SUV - MG ZS EV, der størrelsesmæssigt befinder sig mellem Nissan Juke og Nissan Qashqai. Bilen skal sælges via internettet, men MG vil alliere sig med lokale importører for at sikre en optimal kundeoplevelse.

Annonce

Om MG

MG-navnet kommer af ”Morris Garages”, som var en Morris-forhandler i Oxford, som satte sin produktion af sportslige versioner med Morris-teknik i gang. Det var i 1924. MG blev op gennem tiderne mest kendt for åbne, tosædede sportsvogne, hvoraf MGB var den mest succesfulde.

Siden MG Rovers konkurs og efterfølgende salg til Kinas største bilproducent, Shanghai Automotive, SAIC, var der i perioden 2011-2016 produktion af bilerne i England, men modellerne har aldrig været solgt i resten af Europa. Siden 2016 er alle MG-modeller blevet fremstillet i Kina.

Rummelig kabine

Den nye MG, der bliver fremstillet i Kina, får en rækkevidde på ca. 263 km, hvilket er lidt under den billigste Nissan Leaf og Renault Zoe, som vognen ganske givet skal konkurrere med.

Batteriet har en kapacitet på 44,5 kWh, og det kan hurtiglade med op til 50 kW. Dermed kan batteriet lades op fra 0 til 80 procent på 45 min. Hjemmeladning kan dog kun foregå med op til 7,4 kW.

Ladeporten er placeret bag MG-logoet i fronten og er den mest gængse CCS-type 2.

Elmotoren yder 143 hk, hvilket skulle muliggøre en acceleration fra 0-100 km/t. på ni sekunder.

MG ZS E bliver lanceret i England, Norge og Holland allerede til efteråret og de første engelske journalister, der har prøvet den, er ret positive.

Den er rummelig, både i kabine og bagagerum, køreegenskaberne er gode og ret sportslige, accelerationen er kvik, og kvaliteten virker god, er nogle af skudsmålene.

Interiøret er med otte tommer berøringsfølsom skærm, der har Apple Carplay.

Den helt store trumf forventes dog at blive prisen, der i hvert fald på den anden side af Nordsøen er lavere end konkurrenterne, men der er ingen danske prisindikationer. Et gæt kunne være 200.000 kr.

Er man mere til de gode gamle MG-sportsvogne er der såmænd også en elbil på vej. Det er dog ikke MG selv, men firmaet RBW Sports & Classic Limited, der ombygger originale MGB’er til eldrift, dog til en voldsom pris på 83.000 pund.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Klar til kamp om ballon-forbud: Esbjerg-politikere bokser endnu en runde

Leder For abonnenter

JV mener: Bander har kun fortjent foragt

Det er en politisk dom, der fredag faldt ved byretten i København, mener Loyal to Familia. Det er selvfølgelig noget vrøvl. Men det kan egentlig ikke undre, at bandemedlemmerne med deres systematiske lovovertrædelser ikke har respekt for, at vi lever i en retsstat. Her er det heldigvis sådan, at det er uafhængige domstole, der frikender eller dømmer de tiltalte. Fredag var dommen, at et midlertidigt politiforbud mod Loyal to Familia blev gjort permanent, og at banden blev opløst som forening. Og som det er i en retsstat, kan dommen ankes, hvilket Loyal to Familia har gjort. Så sagen fortsætter i Landsretten 1. september, og det er sandsynligt, at den tabende part i den sag vil forsøge at få en endelig afgørelse i Højesteret. Men uanset det videre forløb er det en meget opsigtsvækkende dom, da det er første gang, at en domstol opløser en forening. At danne en forening er en grundlæggende frihedsrettighed i Grundloven. Men Grundloven siger også, at foreninger, der virker ved vold eller søger at nå deres mål med vold, kan opløses ved dom. Det er heldigvis meget svært at få forbudt og opløst en forening i Danmark. Og når det gælder rockergrupper og bander, er det kompliceret for anklagemyndigheden at bevise, at de er foreninger i Grundlovens forstand. Derfor er det ikke domme som den, der fredag faldt mod Loyal to Familia, som kommer til at løse problemet med den den organiserede kriminalitet. Det kræver en konstant kamp fra myndighedernes side, og at vi som samfund ikke falder for fristelsen til at forherlige bander. De har kun fortjent fordømmelse og foragt. Forhåbentlig vil dommen dog øge trygheden for landets øvrige borgere. Det er der brug for. Kriminelle bander skaber masser af ulykke og utryghed med deres tyranniske adfærd i form af trusler, vold og afpresning. At omfanget af ugerningerne er stort, viser det skræmmende store antal medlemmer af bander og rockergrupper, som lige nu er varetægtsfængslet eller afsoner en dom: 372.

Esbjerg

Esbjerg Kommune: Slut med balloner til børn efter kritik af kommunalt arrangement

Kolding

V og DF vender på en tallerken igen: Bekymring fra borgere får dem til at fravælge konsulenter på resultatløn

Annonce