x
Annonce
Erhverv

Legoland-parkerne hang i slæbesporet i 2018

Legoland-parkerne havde mindre tilbagegang i 2018, når man ser på det sammenlignelige salg. (Arkiv)

Kun investeringer i nye overnatningsmuligheder trak Legoland frem sidste år. Nye parker er dog på vej.

Legoland-parkerne, der er ejet af Merlin Entertainments, stod i stampe i 2018, når man ser på det sammenlignelige salg. Nye værelser trækker dog vækst.

Det viser regnskabet for Merlin Entertainments, der er offentliggjort torsdag.

Legoland gik faktisk tilbage, hvis man kigger på det sammenlignelige salg. Det er salget i parker, der har været åbne mere end et år.

- Den sammenlignelige omsætning faldt med 0,3 procent efter flere års meget stærk vækst, der har været drevet af både godt målrettede produkter og støtte fra lanceringen af Lego-filmene.

- Modsat havde 2018 en begrænset mængde nye nyheder, hvilket reflekterer et lavpunkt i vores investeringer og ingen Lego-film, skriver Merlin Entertainments i regnskabet.

Omsætningen i Lego-parkerne steg til 637 millioner pund - 5,5 milliarder kroner - mens driftsresultatet steg til 194 millioner pund. Stigningen er resultatet af, at der er åbnet mange nye værelser i hoteller i Legoland-parker.

- Samlet er der åbnet 644 nye værelser i 2018 bestående af 142 værelser i Pirate Island Hotel i Tyskland, 252 nye værelser i Legoland Japan og 250 værelser i California Castle Hotel.

- Kombineret med de værelser, der blev åbnet i 2017, har det resulteret i en vækst i omsætningen fra overnatning på 37,7 procent, skriver Merlin Entertainment.

Selskabet, som Lego-ejerne i Kirk-familien ejer 30 procent af, venter dog, at åbningen af flere nye Legoland i blandt andet USA og Sydkorea de kommende år vil skabe fornyet vækst.

Hele Merlin Entertainment, der ud over de otte Legoland ejer 119 andre forlystelsesparker verden over, havde pæn fremgang i 2018.

Omsætningen steg med 5,9 procent til 1,7 milliarder pund. Overskuddet før skat landede på 285 millioner pund.

Selskabet peger blandt andet på sine nye temaparker "Peppa Pig World of Play" og "The Bear Grylls Adventure" som medvirkende til fremgangen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tønder

Folkets opråb er blevet hørt: Genbrugspladserne genåbner på tirsdag

Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Danmark

Liveblog: Kina advarer om mulig ny bølge af coronavirus

Erhverv

Direktør i vækstfirma er bekymret for at krisen trækker ud: Frygter en halvering af omsætningen

Annonce