Annonce
Billund

Legos gamle hovedkvarter forsvinder

Skovhuset på Aastvej 3 har i mange år ligget godt gemt bag træerne. Nu skal det rives ned. PR-foto
Legos gamles hovedkvarter rives snart ned.

Billund: Byggehegnet omkranser lige nu Legos gamle hovedkvarter, ’Skovhuset’, der har fået sit navn efter de mange nåletræer, som bygningen nærmest ligger skjult imellem.

Men i januar vil en historie nå til sin ende, når det ikoniske hus så småt vil begynde at blive revet ned.

Bygningen på Åstvej står nu tom, og dens medarbejdere er rykket over i det nye Lego Campus, der officielt blev indviet i oktober sidste år. I 2021 forventes Lego Campus at stå helt færdig, og skal dermed danne ramme om cirka 2.000 medarbejdere.

Ifølge Lego vil Legoland i 2021 overtage grunden, som Skovhuset ligger på. Under nedrivningen vil der blive lagt vægt på, at så mange materialer som muligt efterfølgende bliver genbrugt.

Annonce
Huset nåede en størrelse på 6.000 kvadratmeter. PR-foto

Historien om huset

Den første del af Skovhuset blev ifølge Lego opført i 1976. Dengang var det på cirka 2.100 kvadratmeter, men virksomheden har sidenhen måtte udvide huset af flere omgange grundet pladsmangel, og i 1990 blev det udvidet for sidste gang. Huset endte med at være på i alt omkring 6.000 kvadratmeter.

I begyndelsen hed huset slet ikke Skovhuset, men derimod ’INTERLEGOHuset’, fordi det var her moderselskabet i Legokoncernen, Interlego, holdt til. Siden skiftede huset navn til Lego A/S Huset, og i 2002 fik det navnet ’Skovhuset’, som det har heddet indtil i dag.

Siden opførslen i 1976 har flere jobmæssige funktioner holdt til i huset. Flere administrative funktioner i Lego har på et eller andet tidspunkt haft base der, ligesom at Godtfred Kirk Kristiansen og Kjeld Kirk Kristiansen også har haft deres kontor i bygningen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce