Annonce
Gear

Let opgradering til Kia Niro

De faceliftede Kia Niro hybrid- og opladningshybrid-modeller får en opgraderet front samt kø – og vejbaneassistent. Foto: Kia
Kia Niro hybrid- og opladningshybrider får et mindre facelift, så de nærmer sig den elektriske e-Niro.

Den halvhøje Kia Niro crossover får nu et midtvejs facelift, så den i større grad designmæssigt læner sig op ad den elektriske e-Niro. Det gælder både de milde hybrider og plug-in-hybriderne, der kaldes henholdsvis, HEV og PHEV.

Ændringerne kan især spottes i fronten, hvor lygterne får et anstrøg, som nærmer sig ”Ice cube” lygte-designet, der er blevet en ny signatur for Kia. Opgraderingen omfatter også LED-dagskørelys med piledesign. Samtidig kan der nu bestilles full-LED forlygter som ekstraudstyr til modellerne.

På sikkerhedsfronten er den adaptive fartpilot nu opgraderet med stop/go, så bilen på den måde følger trafikken. Lane following-assist, som også er blevet standard, hvilket betyder, at bilen både holder vognbanen og kan følge de forankørende fra 0 km/t til 180 km/t.

Indendørs har kabinen fået et løft med blødere materialer, ligesom en otte-tommerskærm med Apple Carplay nu er standard, mens en ny 10,25 tommer widescreen kan tilkøbes. Den kan splittes op i flere skærme, så den ene del for eks. kan bruges til Apple Carplay og den anden til Android Auto, når det på et tidspunkt kommer på dansk.

Modellerne i det højeste udstyrsniveau, som hedder Advance, får også mulighed for individualisering med tre ny farvepakker, nemlig Bordeaux, Rød og Grå. Der er også nye fælge i programmet for modellen.

Niro plug-in-hybrid er Danmarks mest sælgende af slagsen. I fjor blev der afsat 1113 stk. Niro PHEV, og tallene for i år viser et lignende mønster. Den billigste Kia Niro PHEV med DCT-automatgear kosterr fra cirka 275.000 kr., mens den almindelige HEV hybrid er 5000 kr. dyrere. De faceliftede Kia Niro-modeller lander herhjemme til august.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Brexit it is: Vælgerne har talt

Endelig. Endelig kan både Storbritannien og EU komme videre. De britiske vælgere har talt, tydeligt, og de har klart valgt Brexit. Det giver en tiltrængt klarhed på begge sider af vandet oven på flere års tumultariske scener i det britiske parlament og manglende fremdrift i de uendelige forhandlinger med et mere og mere målløst EU. Nu må vi være færdige med Brexit eller ej. De britiske vælgere har talt, og de har givet den konservative premierminister Boris Johnson et klart mandat. Johnson er som politiker let at mene en masse om. Man kommer let til at ryste på hovedet. Han er en populist, en politisk charlatan, der ikke skyr nogen midler for magten, men han er også en klar vinder af det britiske valg efter en valgkamp, der har centreret sig om en sag: Brexit. Nu. Om han vandt på grund af sagen eller på grund af en meget svag, forvirret opposition, eller fordi englænderne ikke orker mere snak eller en kombination af det hele er ligegyldigt. Johnson vandt stort. Han tegner Storbritannien. Det kan man begræde, fra vores side af Nordsøen. Både politisk og økonomisk. Vi gik ind i det europæiske fællesskab sammen med englænderne, og der har så at sige altid været en tæt og givtig relation mellem Esbjerg og Harwich, og det havde været bedst for Danmark, om Storbritannien på vej ud af EU var vendt om i døren. Det gør Storbritannien ikke med Boris Johnson som dørmand. Lad os tørre øjnene. Briterne har valgt brexit, nu skal vi have det bedst mulige ud af det scenarie. Vi har en interesse i en stærk og tæt relation også fremover. Vi skal have en fornuftigt balanceret handelsaftale på plads hurtigst muligt. Vi beriger hinanden økonomisk og kulturelt. Danmark bør være den stemme i EU, som mere end nogen anden søger kompromisset og appellerer til fornuften i de forestående forhandlinger mellem Storbritannien og EU. Det bliver der brug for.

Annonce