Annonce
forside

Letbane - rettidig omhu

Letbane - mellem Haderslev og Vojens. Der er brug for rettidig omhu!

Lige nu - hvor kommunen vil rive skinnerne op ind til Rådhuset og anlægge en cykelsti - maner Enhedslistens byrådsgruppe til eftertanke med henblik på en fremtidig ændret infrastruktur: Letbane, eltog, aflastning med biler/busser på Ribe Landevej og mindsket CO2 udledning.

Aviserne omtaler i hvor stor udstrækning forbrugerne - særligt de unge- "rykker" på klimaet. De vil have grøn omlægning! Det ville da være fint, hvis en sådan transportform var muligt helt ind til bymidten! Den mulighed findes, hvis skinnerne fastholdes - i modsat fald vil statens støtte nok aldrig komme. Kan flertallet mon "høre"- hvilke lyde, der vil komme fra cyklisterne, hvis der om føje år skal anlægges letbane og cykelstien fjernes...? Staten vil aldrig støtte en letbane - hvis den ikke når helt ind til byen !!

Jeg tror, at det store flertal af politikere skal "fyre op under sig selv" med grøn energi, inden biler og busser sidder fast i køer og bilos på Ribe Landevej og få staten med på letbaneanlægget. Strækningen er der allerede.

Veterantoget skal der nok blive plads til under alle omstændigheder. Vi kan i det mindste køre på hele stækningen - indtil letbanen besluttes!

For en sikkerhedsskyld - spring på Juletoget den 1. og 2. december. Der køres med fuld damp og fløjt - og toget vil være/blive fyldt med julemand og skovnisser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Erhverv

3F Kolding er uforstående over for at Danfoss flytter fabrik til Polen

Annonce