Annonce
Haderslev

Lidegaard fortæller om dambådkatastrofens konsekvenser

Mindehøjtideligheden for de omkomne ved katastrofen på Haderslev dam for 60 år siden blev mindet mandag. Til september kommer Bo Lidegaard til Haderslev og fortæller om katastrofens konsekvenser for Haderslev og resten af Danmark. Arkivfoto: Ludvig Dittmann

Haderslev: Mandag blev dambådskatastrofen for 60 år siden mindet. 57 mennesker mistede livet, da båden på vej fra Damende mod Haderslev brød i brand og passagererne gik i panik. Katastrofen, der hører til blandt de største i nyere dansk historie, fik store konsekvenser ikke blot for mange familier i Haderslev, men også for resten af landet.

Det fortæller historikeren, dr. phil. Bo Lidegaard, om i et foredrag, som han holder tirsdag den 17. september klokken 19 på Månen.

Det er Historie Haderslev, der står for foredraget, som der kun er et begrænset antal pladser til. De koster 85 kroner og kan købes på www.historiehaderslev.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce