Annonce
Vejen

Lidt kongelig har man vel lov at være: Prins Richard sørgede for 20 liter diesel

Karl Klemmensen føler sig som en konge i førerhuset. Her bliver der hørt en del P1, når asfaltens ridder kører de danske landeveje tynde. Foto: Brian Lindholt
80-årige Karl Klemmensen har ingen planer om at stoppe som chauffør. Landmanden blev først turistchauffør og stortrives stadig som asfaltens ridder hos K. Hansen Transport i Vejen.
Annonce

Vejen: Førerbeviset er lige blevet fornyet med to år. 80-årige Karl Klemmensen stortrives bag rattet i lastbilen som  afløser hos transportfirmaet K Hansen i Vejen, hvor det typisk bliver til 30 arbejdstimer om ugen med kørsel landet rundt.

- Jeg føler egentlig ikke, det er et arbejde. Det er mere en livsstil. Og kunne jeg blive 18 år igen, ville jeg vælge det samme arbejde, siger Karl Klemmensen.


Kunne jeg blive 18 år igen, ville jeg vælge det samme arbejde.

Karl Klemmensen


Han har ingen aktuelle planer om at stoppe, selv om han ifølge dåbsattesten forlængst er pensionist.

- Jeg har egentlig heller ikke nogen hobbies at give mig til i stedet. Det der med spil, siger mig ikke så meget. Jeg spiller lidt petanque, og det er det. Og så har vi sommerhuset i Bork. Jeg har heller ikke rigtig nogle skavanker. Jeg tror måske, det også har noget med opvæksten på landet, hvor vi var vant til at bruge kroppen, siger Karl Klemmensen.

Annonce

Kærlighed i Prag

Egentlig var Karl Klemmensen landmand, inden det store kørekort blev landet, og chancen bød sig for turistbuskørsel hos Lauritzen i Tønder.

- Jeg kørte rundt i store dele af Europa.  Sverige, England, Tyskland, Italien, Holland, Belgien og så videre.

En tur til Prag med Aalborg Børnehaveseminarium blev skæbnesvanger. Krista var med.

- Det var før, der var noget, der hed sexisme, siger Karl Klemmensen.

Han og Krista fandt sammen og har nu været gift i over 48 år.

Annonce

Prinsen gav en hånd

Turistfart-jobbet bød på mange sjove oplevelser. På et tidspunkt gav det også et møde og en hjælpende hånd fra Prins Richard af Berleburg.

- Vi kørte meget i det område i Tyskland, og havde altid et stort billede af prinsesse Benedicte i vinduet. En af rejseguiderne var fra Als og kendte prinsesses Benediktes kammerpige, der også var fra Als. En dag tog vi en ekstra tur op for at se dyreparken. Jeg glemte at tanke, og vi var ved at køre tør. Så kom prins Richard, han så billedet af prinsesse Benedikte og sørgede fluks for, at vi fik 20 liter diesel, husker Karl Klemmensen.


Så kom prins Richard, han så billedet af prinsesse Benedikte og sørgede fluks for at vi fik 20 liter diesel.

Karl Klemmensen


Efter fem år på de europæiske landeveje gik turen tilbage til landbruget i Nyby på 40 hektar, hvor dyreholdet først var køer og siden hen grise.

Landevejene trak igen-  men nu i fragtbranchen. Karl Klemmensen blev først chauffør for FDB.

- Jeg stod op ved 3.45 tiden og nåede lige at kigge ud til slagtesvinene, inden turen gik til Nyborg Lynfrost. Min kone hjalp også til på gården, siger Karl Klemmensen.

Annonce

Ingen dage ens

De sidste 16 år har Knud Klemmensen været tilknyttet K. Hansen Transport i Vejen.

- Og jeg elsker turene på landevejene. Ingen dage er ens. Og hver gang vi får en ny lastbil, får jeg den der drengede følelse - den vil jeg også gerne prøve at køre, siger Karl Klemmensen.


Hver gang vi får en ny lastbil, får jeg den der drengede følelse - den vil jeg også gerne prøve at køre.

Karl Klemmensen


Som afløser har man ingen fast lastbil. Volvo, Scania, MAN og DAF. Karl kan håndtere dem alle og smider behørigt fodtøjet, når han sætter sig ind i kabinen.

- Fødderne har det bedst på den måde, og man har også en forpligtelse til at aflevere lastbilen i ordentlig stand til den faste chauffør, siger Karl Klemmensen.

Chaufførlivet kræver fleksibilitet og en forstående familie. En vagt kan være på 15 timer, hvor du må køre i ti timer.

- Du har mange hjælpemidler til at løfte og laste, siger Karl Klemmensen.

Tirsdag ringede firmaet klokken 02.30, om Knud kunne tage en tur. Det kunne han. I dag blev dagen indledt med en tur til Ribe Stammølle for at hente et læs træpiller. Senere gik turen til Gesten og Kolding.

Annonce

Som en konge i førerhuset

Der er en fremragende udsigt i førerhuset, hvor asfaltens riddere også nyder godt af nutidens hjælpemidler.

- Jeg bruger fartpiloten, og lastbilen kan selv regulere farten og afstanden til den forankørende. Den kan indstilles på kort og lang afstand. Jeg benytter den lange afstand, for det tager lidt flere meter at bringe et stort køretøj til  hurtig standsning, hvis det bliver nødvendigt, siger Karl Klemmensen.

I det hele taget nyder han tiden i førerhuset.

- Jeg føler mig som en konge og nyder livet.  De nye lastbiler kører som en drøm, siger Karl Klemmensen, der samtidig også får tid til at fordybe sig i nyhedsstrømmen og verden omkring ham.

- Jeg hører meget P1 i førerhuset, som han siger.

Personprofil

Navn: Karl Klemmensen

Født: 27. august 1940 (80 år)

Gift: Ja med Krista siden 1972 (48 år)

Børn: Tre plus fem børnebørn.

Profession: Chaufførafløser hos K Hansen Transport i Vejen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Smittetal sætter kedelig rekord - over 900 nye coronatilfælde i Danmark

Annonce