Annonce
Tønder

100 personer blev evakueret fra svømmehal efter kemikalieudslip: Flere havde vejrtrækningsproblemer

Foto: Local Eyes.
Wellness-området i feriecentret Enjoy Resort blev lørdag formiddag ramt af et kemikalieudslip. Otte personer kom i alt til skade ved udslippet, hvor hele bygningen med over 100 badegæster blev evakueret.

RØMØ: Der var storalam på Enjoy Resort på Vestergade i Havneby på Rømø lørdag formiddag.

Klokken 11.20 blev omkring 100 badegæster i centrets wellnesområdet i al hast evakueret. Evakueringen blev siden udvidet til at omfatte hele hovedbygningen inklusiv restauranten, opholdsområderne og fitness-aktiviteter.

Baggrund var ifølge de første oplysninger fra politiet et kemikalieudslip af enten klor eller saltsyre.

I første omgang lød meldingen fra ordensmagten på, at to personer var kommet til skade, men lørdag klokken 14 meddelte Søren Streigaard, der er vagtchef ved Syd- og Sønderjyllands Politi, at det tal var steget til otte personer. De blev alle kørt på skadestuen som følge af vejrtrækningsproblemer.

Det var centrets personale, der forestod evakueringen. Brand & Redning Sønderjylland samt to ambulancer og en læge blev i første omgang kaldt til stedet.

Der var ifølge Syd- og Sønderjyllands Politi over 100 badegæster i svømmehallen, da udslippet skete. Politiet fik ikke registreret alle badegæsterne og opfordrede derfor folk til selv at opsøge vagtlægen, hvis de i løbet af lørdagen oplevede gener i luftvejene eller astmalignende symptomer.

Ifølge Søren Streigaard skete udslippet formentlig som følge af en strømafbrydelse, som betød, at tilførslen af klor og saltsyre fortsatte med at sive ud i vandet.

- Kemikalierne, som normalt renser badet, har formentlig skabt nogle gasser i luften, som flere har fået det dårligt af, lød det fra Søren Streigaard.

Lørdag klokken 14 var politiet fortsat i gang med at kuglegrave, hvad der helt præcist forsagede udslippet.

Annonce
Foto: Local Eyes.

Vandtal i orden

Direktør for Enjoy Resort, Martin Iversen, ilede straks efter at alarmen havde lydt til Rømø.

- Det vigtigste er, at alle vore gæster er kommet ud, sagde han, og sendte en taknemlig tanke til de ansatte, der havde taget affære.

I tiden efter alarmen og den totale evakuering af bygningerne meldte der sig bekymring hos direktøren. For det lykkes ikke umiddelbart at at lokalisere fejlen.

- Alle vores vandtal er i orden, og vi har ikke kunnet måle klor i luften. Så vi ved faktisk ikke, hvor fejlen er opstået, siger Martin Iversen.

Foto: Local Eyes.
Wellnes-området i Enjoy Resort med direktør Martin Iversen (foto) i spidsen er lørdfag formiddag blivet ramt af et kemikalieuheld. Bygningen er evakuleret. To personer meldes at være kommet tilskade. Arkivfoto: Hans Christian Gabelgaard
Foto: Local Eyes.
Foto: Local Eyes.
Foto: Local Eyes.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce