Annonce
Tønder

Lille museum lander nyt stort scoop

2017 var et stort Kvium-år, hvor kunstneren blandt andet havde sin store udstilling "Cirkus Europa" på Arken, og var et trækplaster på Kunstmuseet Trapholt i Kolding. Til ferniseringen her viste han barnebarnet rundt, som så kunne nyde bedstefars pennestrøg. Foto: Søren Gylling

Med Michael Kvium har Museet Holmen i Løgumkloster sikret sig en af Danmarks største nutidsnavne inden for billedkunst. Det bliver dog ikke hans store malerier med groteske og grimme skabninger, men derimod skitser, tegninger og optegnelser fra kunstnerens værksted, der vil præge udstillingen. Den åbner den 8. december, og kan ses helt frem til maj.

LØGUMKLOSTER: Dronning Margrethe udstillede her i 2005. Per Kirkeby viste sine billeder i 2010. Den unge Günther Grass (2017) og en stor John Lennon-udstilling (2015) sørgede ligeledes for national opmærksomhed. Nu har Museet Holmen sikret sig et nyt scoop, der vil give genlyd i vide, kunstneriske kredse.

Under titlen "Half dead dane" (halvdød dansker, red.) har det lille museum i Løgumkloster sikret sig en vinter- og forårsudstilling med Michael Kvium, og dermed et af de største danske nutidsnavne inden for billedkunst.

- Der skal en idé, et godt netværk, gode mennesker og lidt held til, for at sådan noget kan lykkes, siger museumsleder Gertrud Yde Iversen. Hun har svært ved, og i øvrigt heller intet ønske om at skjule sin begejstring over, at det er lykkes at hente Michael Kvium til Løgumkloster.

- Det er jeg glad for på museets vegne stolt over. Det bliver superspændende, siger hun.

Annonce

Der skal en idé, et godt netværk, gode mennesker og lidt held til, for at sådan noget kan lykkes.

Gertrud Yde Iversen, leder, Museet Holmen, Løgumkloster
Museumsleder Gertrud Yde Iversen ser frem til at få besøg af Michael Kvium på Holmen i Løgumkloster til december. Foto: André Thorup

Værkstedet

62-årige Michael Kvium, der blandt andet startede som bladtegner på Horsens Folkeblad, er ikke mindst kendt for sine store og groteske malerier af "grimme" skabninger. De temaer, som Kvium tager fat på i sin kunst, er ofte universelt konfliktstof som forgængelighed, kroppen, psykens afkroge og familieforhold.

Senest opnåede han international bevågenhed med udstillingen "Cirkus Europa" på Arken, hvor han på sin helt egen måde med blandt andet store malerier og installationer stillede skarpt på emner som turisme, underholdning, nyheder, flygtningestrømme, krig og klima.

Det bliver dog ikke denne opsigtsvækkende del af det Kviumske univers, der vil finde vej til Løgumkloster. "Half dead dane" kommer efter kunstnerens eget ønske til at bestå af udvalgte skitser, tegninger og optegnelser, der dermed viser grundlaget og tilblivelsesprocesserne bag nogle af hans mest betydningsfulde værker.

- Michael Kvium har selv valgt skitser, tegninger og optegnelse, og dermed tager han os med helt ind i sit værksted, hvor vi blandt andet møder den dygtige tegner, som han er, siger Gertrud Yde Iversen.

Michael Kviums kunst er ofte bizar og grotesk. På Holmen i Løgumkloster vil han med skitser og tegninger give indblik i tilblivelsesprocessen bag nogle af hans mest kendte værker. Foto: Søren Gylling

Premiere

Kvium-udstillingen byder ikke kun på et stort navn, men også på en verdenspremiere - i hvert på Holmen. For første gang ledsages en udstilling her med optagelser i podcast-format - bedst kendt som værende et format, man udgiver kortere radioprogrammer i på internettet. Her har man allieret sig med en af de større danske udbydere af podcasts:

- Det sker i samarbejde med podcastmagasinet Third Ear, forklarer Gertrud Yde Iversen.

Rent økonomisk er den kommende udstilling en større sag. Konkrete tal og budgettet holder museumsformanden dog tæt ind til livet.

- Der har været en betydelig fundraising. Økonomien bag udstillingen er sikret. Vi har oplevet meget stor velvilje fra forskellige fonde, der tilgodeser os med betydelige beløb. Det er vi meget glade for, siger Gertrud Yde Iversen.

Efter ferniseringen den 8. december vil udstillingen være tilgængelig for publikum frem til 19. maj. Museet Holmen fortsætter dermed ambitionen om at blive et helårs-museum, i det omfang, der er frivillige hjælpere nok.

Michael Kvium vil selv være med til at opbygge udstillingen, og være til stede ved ferniseringen. Dermed bliver der også mulighed for at spørge ind til, hvorfor udstillingen hedder "halvdød dansker".

- Det kan jeg ikke svare på. Det har Kvium selv valgt, siger Gertrud Yde Iversen.

Michael Kvium er en af Danamrks største nutidskunstnere. Billedet er fra sidste års udstilling på Trapholt. Foto: Søren Gylling
Udstillingen på Holmen i Løgumkloster ledsages af podcasts - det er første gang det indgår i en udstilling på Holmen. Foto: Søren Gylling
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Varde For abonnenter

Borgmester om ulovligheder i børnehave: - Jeg har bedt mine direktører kigge sagen igennem

Annonce