Annonce
Navne

Lokal forfatter udgiver børnebog

Estrid Dyekjær havde en ambition om at få sin forfatterdebut, inden hun fyldte 40 år. Det nåede den 39-årige forfatter lige akkurat med bogen ”To liv”, der udkom i marts. Nu følger hun trop med en børneroman. Pressefoto

Esbjerg: Efter den anmelderroste debut ”To Liv” følger den nyslåede forfatter Estrid Dyekjær trop med endnu en roman. Denne gang er det dog til et yngre publikum.

Estrid Dyekjær er født i Esbjerg og mistede i en ung alder sin far, og hun vil nu med børneromanen ”Det Røde Lyn” have børn og unge til at snakke åbent om døden i klasseværelserne og over middagsbordene.

- Når lynet slår ned, og sorgen rammer enten barnet selv eller sidemanden i skolen, er børnene dårligt rustede til at håndtere det. Alle er så vant til, at døden ikke er noget, man spørger om. Det er som et handicap, fortæller forfatteren.

I Det Røde Lyn mister 12-årige Vera sin far midt i en allerede forvirrende tid med mange nye følelser, en kommende konfirmation og en bror, der pludselig kun vil spille computer. Efter farens død oplever Vera, at klassekammeraterne trækker sig væk fra hende, fordi de ikke ved, hvad de skal sige til hende. Det er en oplevelse, forfatteren har hentet fra sin egen barndom.

Det er Estrid Dyekjærs mål, at romanen kan medvirke til at ikke kun klassekammerater, men også lærere og forældre bliver bedre rustet til at håndtere og spørge ind til sorgen, hvis et barn har oplevet at miste.

”Det Røde Lyn” udkommer på Byens Forlag den 30. august.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce