Annonce
Sydjylland

Lokal landsforening om brud på transportlov: - Vi har handlet i god tro

Fyns Politi har tiltalt 11 vognmænd og speditører for brud på regler gældende indenfor transport af smågrise. Foto: Anne Myrup Pedersen/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
Landsforeningen SamMark er overbevist om, at transportørerne, som Fyns Politi har tiltalt, har handlet i god tro. Dette kan Fødevarestyrelsen ikke nikke genkendende til.

Transport: 11 danske vognmænd og speditører er blevet tiltalt af Fyns Politi for 1011 tilfælde af brud på reglerne for, hvordan dyr må transporteres i lastbiler, når transporten tager mere end otte timer. Det skriver DR Fyn.

Med hovedsæde i Haderslev mener landsforeningen SamMark, som repræsenterer eksportører af smågrise, ikke, at anmeldelserne er legitime, da de tiltalte ifølge foreningens formand har handlet i god tro.

- Praksis har været, at når en kørsel er slut, så er informationen om turen sendt til Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrelsen har ikke handlet på den indleverede information, hvilket giver transportørerne indtrykket af, at de har levet op til reglerne, fortæller Lisbet Hommelhoff, formand for SamMark.

Veterinærchef hos Fødevarestyrelsens VeterinærSyd, Signe Hvidt-Nielsen mener ikke, at der er meget at diskutere, da det ifølge Fødevarestyrelsen er transportørenes ansvar at tage hånd om de dyr, de transporterer ud af landet.

- Bare fordi de ikke er blevet politianmeldt i en periode og derfor har fået flere sager på en gang, så kan jeg ikke genkende, at det skulle give anledning til, at de skulle have handlet i god tro, siger Signe Hvidt-Nielsen.

Annonce

Sagen kort

  • Reglerne for transport af smågrise lyder på, at de skal hvile i et døgn efter 24 timers kørsel. Før dette må transportørerne ikke køre længere.
  • En logbog skal sendes til Fødevarestyrelsen senest to hverdage før afgangstidspunktet.
  • Senest en måned efter transportturen skal transportvirksomheden sende en returlogbog til Fødevarestyrelsen.
  • Fødevarestyrelsen har efter en gennemgang af sager fra 5. februar 2016 til 18. december 2018 fundet 1011 sager, hvor i alt 11 vognmænd og speditører har brudt reglerne.
  • Vejledende takster for en enkeltstående forseelse er 7000 kroner.
  • Fødevarestyrelsen har anmeldt dem til Fyns Politi, som har rejst tiltale imod pågældende. Sagen forventes at komme for retten i sommeren 2020.

Kilde: DR Fyn.

Lange ture skader dyrene

Ifølge DR Fyn handler de fleste anmeldelser om, at transporten af smågrisene har været for lange. Dog påpeger Lisbet Hommelhoff, at der ikke er tale om anmeldelser for brud på dyrevelfærdsloven.

- Vi er i branchen meget optaget af at have verdens bedste dyrevelfærd, fordi den dyrevelfærd er grundpillen i vores branche. Det er årsagen til, at omverden ønsker at købe danske smågrise, fortæller Lisbet Hommelhoff.

Dog går de lange transporttider ud over smågrisenes velvære. Det siger Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse i en pressemeddelelse.

- Transport er meget stressende for grise og kvæg. Både sammenblanding, håndtering og bilens rystelser påvirker dyrene negativt. Når reglerne for transporttider og pladskrav så endda ikke overholdes, bliver dyrene yderligere belastet, fortæller Britta Riis.

Ifølge Dyrenes Beskyttelse blev 9,6 millioner grise sendt ud af landet på transportruter på over 8 timer i 2018. Det er næsten fem gange så meget som for ti år siden.

- Udviklingen med de lange dyretransporter viser tydeligt, at profitten vægtes højere end den gode dyrevelfærd, fortæller Britta Riis.

Flere kontroller

For at bekæmpe transportører, der ikke overholder reglerne forhøjer Fødevarestyrelsen nu antallet af kontroller fra 100 om året til 250 om måneden. Denne kontrolperiode har kørt siden 1. juli og fortsætter indtil den 1. januar 2020.

- Det her handler om, at vi skal sikre os, at alle overholder de regler, der forelægger på området, så der er lige vilkår for alle aktører på markedet, siger Signe Hvidt-Nielsen.

Hos SamMark ser Lisbet Hommelhoff intet problem i den forhøjede kontrol.

- Vi har ikke noget at skjule. Så vi er ikke bange for flere kontroller, så længe de foretages ordentligt, siger Lisbet Hommelhoff.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hemmelighedskræmmeri er uhyrligt

Danfoss beviser endnu engang en familieejet virksomheds styrke i forbindelse med sagen om den voldsomme forurening på Himmark Strand på Als. Her dumpede Danfoss med myndighedernes tilladelse årligt tonsvis af flydende industriaffald i 1950’erne og 1960’erne. Man vidste dengang ikke bedre, og Danfoss kan juridisk ikke gøres ansvarlig for udledningen. Jura og moral er imidlertid vidt forskellige ting. Og det moralske ansvar tager Danfoss på sig. Derfor er koncernen frivilligt gået i spidsen for det arbejde, som efter planen skal gøre området giftfrit senest i 2023. På egen hånd har Danfoss desuden iværksat den forundersøgelse, der skal afdække problemet. Sådan handler et firma, der skeler mere til anstændighed end bundlinje. Storsind i den målestok kan man udvise, når ejerne ikke er udenforstående aktionærer med et fuldt legitimt ønske om det maksimale udbytte af deres investering. Her har vi i stedet at gøre med familien Clausen, der ved denne og talrige andre lejligheder har bevist deres engagement i lokalsamfundet. Samme redelighed kunne man ønske sig fra Sønderborg Kommune. Her er der imidlertid spillet med beklageligt fordækte kort i denne sag. En aktindsigt afslører, at kommunaldirektør Tim Hansen forsøgte at mørkelægge et møde om forureningen mellem kommunen samt repræsentanter for Danfoss og regionen sidste år i oktober. Penge var motivet til hemmelighedskræmmeriet. Et udviklingsselskab var langt fremme med planerne for ferieområdet Nordals Ressort. I den forbindelse ville det være særdeles ubelejliget, hvis pressen begyndte at skrive om en kraftig forurening kun godt en kilometer fra ferieparadiset – mente altså kommunaldirektøren. En række eksperter vurderer samstemmende, at kommunaldirektøren hermed groft har overtrådt reglerne. Hvis det er tilfældet, må det naturligvis have konsekvenser. Men allerede nu kan der faktisk fældes en dom over Tim Hansen: Sådan handler en kommunal topchef, der skeler mere til bundlinjen end anstændigheden.

Annonce