Annonce
Trekantområdet

Lokal skole er indstillet til national pris for god kommunikation

De øvrige nominerede er Rønde Efterskole for præsentationer af nye lærere på skolens hjemmeside og Rødding Højskole for brug af stories på det sociale medie Instagram til formidling af højskolens liv og stemning. Foto: Nils Svalebøg
Fredericia Realskole er en af tre frie skoler, der kan vinde årets Severin-pris for god kommunikation på internettet.

Fredericia: Fredericia Realskole er blevet indstillet til Severin-prisen 2019, der uddeles til frie skoler for god, digital kommunikation.

Skolen er i spil til at modtage prisen for en video, hvor Kathrine Weber, der går i 8. klasse, fortæller om niveaudelt undervisning, og hvordan hun selv er blevet udfordret i matematikundervisningen, fordi klasserne inddeles efter elevernes fagligt kompetencer.

De tre skoler, der fortsat er med i kapløbet om titlen, er udvalgt baggrund af kommunikation, der værdimæssigt betyder noget for den enkelte skole, fortæller Rasmus Anker Rysgaard, der er kommunikationsekspert og medlem af juryen bag Severin-prisen.

- Dagens verden af sociale medier og hurtige nyheder er enormt støjende. Derfor har vi i juryen valgt tre eksempler på kommunikation, som gør det tydeligt, hvad der virkelig betyder noget.

- I videoen fra Fredericia Realskole får vi et autentisk blik ind i hverdagen på Fredericia Realskole. Samtidig kan vi mærke de værdier, der betyder noget på skolen, siger Rasmus Anker Rysgaard i en pressemeddelelse.

Annonce

Vinderen findes i november

Skoleleder Pernille Aarøe Petersen er stolt af, at Fredericia Realskole er blevet indstillet til prisen.

- Vi ville gerne vise, hvordan vi arbejder med niveaudelingen fra et elevperspektiv. Det er dejligt, at vi er lykkedes med det. Vi arbejder hele tiden på at blive skarpere i at kommunikere det, der betyder noget for os, på en god måde i det digitale, siger hun.

Hvem der vinder prisen afgøres af stemmer, som kan afgives indtil 31. oktober. Vinderen bliver offentliggjort i begyndelsen af november.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kan vi i det mindste få ærlig kommunikation?

Det lover simpelt hen ikke godt for regeringens troværdighed. I ni ministerier har man skiftet kommunikationschef efter valget. I syv tilfælde er der blevet ansat en kommunikationschef, der træder ind ad døren med et cv præget af tætte personlige eller politiske relationer til den socialdemokratiske minister, der netop har sat sig til rette i ministerkontoret. Der er tale om tidligere personlige rådgivere, valgkoordinatorer og politisk frivillige i valgkampe. Det er dog et tilfælde, insisterer regeringen. Et helt ufatteligt tilfælde, fristes man til at tilføje. Alt er gået rigtigt til. De bedste er valgt, i hvert eneste tilfælde. Og ministrene har overhovedet ikke blandet sig. Hedder det sig. I Danmark er embedsmandskorpset ikke politisk udpegede. Der er godt nok en tendens til, at politikere omgiver sig med flere og flere rådgivere, men kommunikationschefer i ministerier er ikke rådgivere. De er embedsmænd, de arbejder for staten og dermed for borgerne. De får løn af statskassen. De er ikke socialdemokrater eller noget andet - de er upolitiske. Det er derfor, at ansættelserne af de syv kommunikationschefer stikker sådan ud. Det er derfor oppositionen - ført an af Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i en stadig mere og mere kontant retorik insisterer på at få svar fra ministrene på spørgsmålet: Er alt gået rigtigt til? Man forstår den stigende irritation, som bortforklaringerne fortsætter. Det er en dybt beklagelig udvikling. Det er muligt, at politikere har brug for mere og mere politisk rådgivning, og derfor har behov for politiske rådgivere. I så fald er det rådgivere, de skal ansætte, og det skal selvfølgelig ske transparent for alverden. Stå ved det, tag det efterfølgende politiske slagsmål i Folketinget, for ærligt talt vil det være en kamp, der er til at klare. Uanset hvad der siges lige nu på tværs af folketingssalen, vil den næste regering formentlig ansætte endnu flere politiske rådgivere, end denne har gjort. Sådan er trenden. Men vær dog ærlig. Drop skuespillet. Hellere politisk udvalgte kommunikationschefer end fordækte udnævnelser, der skaber tvivl om afsenderen på de budskaber, som vil komme ud af samtlige ministerier de kommende år.

Annonce