Annonce
Kolding

Eleverne skulle have noget at stå op til: Skole gennemførte fuld skoledag i en måned under nedlukningen

Da eleverne i 0.-5. klasse vendte tilbage til skolen midt i april, og det stod klart, at 6.-9.-klasserne fortsat skulle undervises derhjemme, satte man her på Kongsbjergskolen i Lunderskov fast daglig onlineundervisning fra kl. 8-13 i gang - med mødepligt.
Som den eneste folkeskole i Kolding lavede Kongsbjergskolen obligatorisk onlineundervisning klokken 8-13 hver dag for de ældste elever i de sidste fem uger af perioden med fjernundervisning. Fra skolens side ønskede man at skabe et tilbud, der mindede så meget som muligt om en almindelig skoledag.
Annonce

Kolding: Da det ved påsketid i år stod klart, at eleverne i 6.-9. klasse på Kongsbjergskolen i Lunderskov fortsat skulle være derhjemme og modtage fjernundervisning i en endnu ukendt periode, besluttede man på skolen, at man ville omlægge undervisningen af de ældste elever til ren onlineundervisning.

I de fem uger, der derefter gik, indtil de ældste elever igen kunne komme i skole, havde de mødepligt til den daglige onlineundervisning fra klokken 8-13. Frem til klokken 12 var det decideret undervisning, og den sidste time var spørgetime, hvor de kunne få hjælp til deres opgaver.

Kongsbjergskolen er den eneste folkeskole i Kolding Kommune, der har kørt fast, daglig onlineundervisning i hele undervisningstiden under fjernundervisningsperioden. På de øvrige skoler er onlineundervisningen foregået mere sporadisk og ofte kun nogle enkelte gange i løbet af ugen.

- Vi vil gerne holde tilknytningen til eleverne så tæt som muligt, og de kan nødvendigvis ikke selv planlægge deres skoledag, siger Wilhelm Hallum.

Skolenedlukning

  • Alle landets skoler lukkede ned for alt andet end nødpasning fra midt i marts. Herefter blev samtlige elever undervist via fjernundervisning.
  • Lige efter påske kunne eleverne i 0.-5. klasse vende tilbage til skolen, mens eleverne i 6.-10. klasse fortsatte fjernundervisningen indtil midt i maj.

Annonce

Skabte en hverdag

- Da skolen genåbnede for de yngste elever, og de ældste stadig skulle blive derhjemme, havde vi brug for at give dem et tilbud, der ligner en almindelig skoledag og med mødepligt. Vi ville gerne være med til at skabe en hverdag for dem, og der var brug for, at de havde noget at stå op til, fortæller skoleleder på Kongsbjergskolen, Wilhelm Hallum.

I onlineundervisningen var man ikke igennem samtlige fag, som eleverne i 6.-9. klasse normalt har undervisning i. Det har i stedet hovedsageligt været det, Wilhelm Hallum kalder "de største faggrupper", som eleverne er blevet undervist i online, for eksempel dansk, matematik og sprogfagene.

Han fortæller, at eleverne har et stort behov for at være sammen med andre, og da de er vant til at være sociale med hinanden digitalt, passede det fint, at de kunne være sammen med hinanden og deres lærere på den digitale platform Teams, der blev brugt i onlineundervisningen.

Annonce

Gav forældre ro

Da man på Kongsbjergskolen satte den obligatoriske onlineundervisning i søen midt i april, fik skolen positive tilbagemeldinger fra både elever og forældre.

- Det gav mange forældre en ro, at vi overtog undervisningen på den måde. Og vi lavede det, der ligger tættest på at drive skole, og hvor vi kunne være så meget sammen med børnene som muligt online. Dermed kunne vi også have hånd i hanke med, hvad de lavede, mens de var derhjemme, siger skolelederen.

Han understreger, at etableringen af fem timers onlineundervisning dagligt kunne lade sig gøre på grund af de ansattes omstillingsparathed.

- Der har været en bevidsthed om, at vi havde en fælles opgave i at gøre det bedst mulige for børnene, og derfor kunne vi nedsætte et ret stort hjemmeundervisningsteam, siger Wilhelm Hallum.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce