Annonce
Danmark

Lokal V-politiker trodser eget parti: Raser mod kompensationsmodel til kampfly-naboer

Hans Christian Schmidt varsler samråd og heftig debat oven på offentliggørelsen af kompensationsmodellen til de støjramte F-35-naboer. Arkivfoto: Benny F. Nielsen
Hans Christian Schmidt (V) raser mod den kompensationsmodel for F-35-naboerne, der efter lange politiske forhandlinger landede fredag middag. Dermed modsætter han sig sit eget parti, som er en af forligspartierne bag aftalen.

Kompensationsmodel: - Det er forhåbentlig sidste gang, vi opfører os på den måde. Det er helt galt.

Det lokalvalgte folketingsmedlem og tidligere minister Hans Christian Schmidt (V) er mildest talt ikke tilfreds med den aftale om støjkompensation til F-35-naboerne, der landende fredag ved middagstid. Hans eget parti Venstre og Socialdemokratiet er ifølge DR ellers netop blevet enige om de sidste detaljer, der betyder, at støjramte naboer kan få 70.000 kroner i hånden frem for støjisolering. I alt vil staten bruge 250 millioner kroner dels til opkøb af ejendomme og dels til at udbetale kompensation.

- Jeg er ikke med i aftalen. Det er første gang i min politiske karriere, at jeg tager et forbehold. Jeg har lige sagt i gruppen, at jeg ikke vil acceptere, at vi kører hen over en lille gruppe mennesker, der har store værditab. Det er ikke i orden at behandle folk på den måde, og det ville jeg sige, uanset om det gælder Sønderjylland eller et andet sted i landet, siger han.

I aftalen lyder det, at 117 ejendomme tættest på flyvestationen i den såkaldt røde zone får tilbud om opkøb, mens cirka 1500 boliger i den gule zone kan vælge mellem støjsikring eller 70.000 kroner i hånden. Hans Christian Schmidt raser over, at staten nøjes med at kompensere frem for at ifalde sig et egentligt erstatningsansvar.

- Man giver en kompensation, men fratager folk muligheden for og retten til at få vurderet om det tab, man lider, er større end de 70.000 kroner, siger han med henvisning til, at man ved anlæg af eksempelvis nye veje sender en uvildig ekspropriationskommission ud for at vurdere det egentlige tab.

Annonce

Afviser erstatningspligt

Forsvarsminister Trine Bramsen (S) mener ikke, at staten er erstatningspligtig.

- Staten kan ikke påtage sig et erstatningsansvar, som man juridisk ikke kan forklare, at man har. Det, man kompenseres for, er den støj, man oplever, siger hun og påpeger, at staten tilbyder opkøb af boliger i den røde zone.

- Det står enhver borger frit for at indlede en erstatningssag, siger hun.

Den forklaring giver Hans Christian Schmidt ikke meget for.

- Regeringen siger, at de bare kan anlægge retssager, men de ved jo godt, at det ikke er så nemt. Det kan koste op til 200.000 kroner, så man burde som minimum sige, at staten yder tilskud til det, siger han og varsler, at han i løbet af de kommende måneder inden en anlægslov bliver vedtaget, vil indkalde til samråd.

- Jeg vil gøre alt, der står i min magt, indtil sidste dag, der stemmes, for at folk bliver behandlet ordentligt. Der bliver ikke ro fra mig, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

EfB

EfB henter polsk VM-spiller

Annonce