Annonce
Sydjylland

Det lærer vi af coronakrisen: Lokale tiltag skal hjælpe John og Thor

John Andersson fra Upgrade IT håber at få Haderslev Kommune som ny kunde. Foto: Carsten B. Grubach
Haderslev har handlet under krisen med tilbud om nye kunder og bedre markedsføring.
Annonce

HADERSLEV: 90 procent af omsætningen forsvandt fra den ene dag til den anden, da coronakrisen satte ind.

- Ingen havde set det komme. Men vi ville ikke sidde tilbage og sige, at vi havde gjort noget forkert, så vi sad ikke og sov, men skyndte os at agere i det, og vi og kunderne har lært en masse om, hvad man kan klare online, og vi har selv lært tænke ud af boksen, siger John Andersson.

Hans landsdækkende virksomhed Upgrade IT med fem ansatte rådgiver og leverer konsulentydelser, blandt andet kurser og efteruddannelse, til erhvervslivet inden for it og kommunikation, og de tilbud blev på grund af epidemien hurtigt blev sat på standby.

- Vi gav hurtigt vores online-univers væk og gav gratis adgang til 500 videoer i håbet om, at det vil kunne betale sig på længere sigt. Vi har fået nye kunder, som har lært os at kende og fået skabt noget goodwill. Heldigvis har vi sparet op, så det har ikke været nødvendigt at sende nogle hjem, pointerer han.

Upgrade IT har været så heldig, at mange kunder blot har sat deres ordrer på standby og nu vender tilbage, men ønsket om at få en større, lokal kunde har fået John Andersson til at tage imod et tilbud fra Haderslev Erhvervsråd og Haderslev Kommune.

De søgte i forbindelse med det lokale corona-tiltag ”Haderslev handler” efter små og mellemstore virksomheder, som kunne tænke sig at levere produkter/ydelser til kommunen. Omkring 50 meldte sig, 46, deriblandt Upgrade, er blevet kvalificeret og skal nu mødes med kommunen.

- Vi har før lavet noget for kommunens HR- og jura-afdeling, men det vil betyde meget for os at få en stor lokal kunde og være med til at gøre den mere effektiv og øge medarbejdernes trivsel. Det kan godt føles som en tung dans at komme ind hos kommunen, men det vil være spændende at kunne gøre en forskel lokalt.

Haderslev Erhvervsråd har været ultraskarp og god til at kommunikere med blandt andet markedsføringspakker, kontakt til kommunen, webinarer og har bare budt sig til, så man kan pitche hos kommunen, roser John Andersson, der blandt andre har energiselskaber som Norlys og Ewii samt en række boligselskaber som kunder.

Han mødes med kommunen i denne måned og håber, at kontakten, han kalder for en kæmpechance for Upgrade IT, kan blive til noget konkret.

Annonce

Billig markedsføring

I Simmersted i den vestlige del af kommunen glæder Thor Hilbrecht sig til at gøre brug af et af de øvrige corona-relaterede tilbud i ”Haderslev handler”.

Hans enmandsvirksomhed ThorVent ApS har siden 2018 rådgivet virksomheder over hele landet om ventilation og energioptimering, og den uddannede rørsmed og bygningsingeniør vil gerne eksponeres mere.

Han har derfor sagt ja erhvervsrådets tilbud om at betale 1500 kroner for en markedsføringspakke, der ellers ville koste 6000 kroner.


Haderslev Erhvervsråd har været ultraskarp og god til at kommunikere med blandt andet markedsføringspakker, kontakt til kommunen, webinarer og har bare budt sig til, så man kan pitche hos kommunen.

John Andersson, Upgrade IT


- Jeg synes, det er godt tilbud. Det er vigtigt at gøre opmærksom på sig selv, vigtigt at fortælle, hvad jeg kan. Nete, som jeg skal rådgives af, kender mig rigtig godt, og så må vi se hvilken pakkeløsning, jeg skal have. Min virksomhedsprofil skal være bedre på LinkedIn, måske skal jeg også have en videopræsentation eller noget skriftligt materiale, siger Thor Hilbrecht op til det forestående møde med Nete Kaasen fra Nete Kaasen Storytelling:

- Jeg har stor forhåbning om, at det kan skabe noget awareness om min virksomhed.

- Og det skal der nok komme, forsikrer Nete Kaasen, der er hyret af erhvervsrådet og rådgiver tre andre ud over Thor Hilbrecht.

Haderslev handler

Haderslev Erhvervsråd har på sin hjemmeside www.her.dk/corona samlet alle lokale, regionale og nationale links og informationer til virksomheder i forbindelse med corona-situationen.

Man kan blandt andet finde indspark til anvendelse af de ekstra midler på henholdsvis 500.000 og 100.000 kroner, som blev afsat i den kommunale hjælpepakke, og hente vejledning om de ordninger, man som virksomhed kan få.

- Thor har en god, sund forretning og styr på, hvad han gør. Det fundamentale er på plads, men som ofte, når man har sin egen virksomhed, er næsten begravet i drift, og man er ikke så skarp på markedsføring, men her er det rimelig nemt at imødekomme, siger Nete Kaasen, der som virksomhedsrådgiver selv har haft nok at se til under coronakrisen.

- Man skal dog ikke forvente, at man får det hele løst for en hjælpepakke på 6000 kroner. Opgaven skal løses i fællesskab, man kan ikke lægge det hele over på en enkelt konsulent, men løfte i flok, og det synes jeg, vi har været gode til i Haderslev med hele planen ”Haderslev handler”.

Thor Hilbrecht ser frem til en bedre markedsføring af sin enmandsvirksomhed ThorVent. Foto: Carsten B. Grubach
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Budskabet er forstået – vistnok

Annonce