Annonce
Sydjylland

Lokale uddannelser undgår planlagte besparelser for 62 millioner

Uddannelser undgår planlagte besparelser i 2020 og frem. Arkivfoto: Mads Dalegaard/Scanpix
Syd- og sønderjyske uddannelsesinstitutioner ser ud til at undgå besparelser for godt 62 millioner kroner næste år. Det er en konsekvens af, at regeringen dropper det såkaldte omprioriteringsbidrag.

Undervisning: Uddannelser i Syd- og Sønderjylland har udsigt til at undgå besparelser, der i 2020 var udset til at beløbe sig til 62,2 millioner kroner.

Det viser tal fra Børne- og Undervisningsministeriet. Det har regnet på konsekvenserne af, at den socialdemokratiske regering vil afskaffe det udskældte årlige omprioriteringsbidrag på to procent på uddannelsesområdet fra 2020 og frem. Det betyder, at blandt andet gymnasier, erhvervsskoler, professionshøjskoler og VUC’er ikke længere vil opleve konstante, årlige nedskæringer på de uddannelser, de udbyder.

Ministeriets oversigt over "annullering af forudsatte ekstra besparelser" viser, at eksempelvis gymnasiet i Grindsted har udsigt til at undgå besparelser på 0,8 millioner kroner næste år. VUC Vest i Esbjerg undgår planlagte besparelser på 1,7 millioner kroner, mens tallet er 3,5 for VUC Syd. IBC International Business College i Kolding undgår besparelser for tre millioner kroner, viser ministeriets tal.

Annonce

Sagen kort

Da statsminister Lars Løkke Rasmussens Venstre-regering tiltrådte i 2015, vurderede den, at der var brug for at spare på statsbudgettet.

Derfor blev en række offentlige områder og institutioner - herunder uddannelsesområdet - af et borgerligt flertal pålagt at finde besparelser for to procent på driftsbudgetterne de kommende fire år.

Når det kaldes omprioriteringsbidrag, er det et udtryk for, at pengene skal bruges på områder, som regeringen gerne vil prioritere.

Fundament

Socialdemokratiets politiske ordfører, Jesper Petersen, der er valgt i Sydjyllands Storkreds, mener, at tiltaget viser, at regeringen prioriterer uddannelse og lokale uddannelsestilbud.

- Uddannelse af høj kvalitet er vigtigt for den enkelte unge, men er jo også et fundament for hele vores økonomi og samfund. Og særligt her hos os i Sydjylland er det afgørende for at skabe udvikling og fremgang, at vi har gode lokale uddannelsessteder til vores unge, siger Jesper Petersen.

Venstre og flere andre partier bakker op om tiltaget.

Ifølge Børne- og Undervisningsministeriet er der annullerede besparelser for i alt 305 millioner kroner i 2020.

Forslaget om at annullere omprioriteringsbidraget er finansieret således, at lempelsen af bo- og gaveafgiften tilbagerulles, den planlagte lempelse af skattefritagelse for fri arbejdstelefon annulleres og så bevares det nuværende loft for aktiesparekontoen, som den tidligere regering ønskede at hæve.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce