Annonce
Sønderborg

Lokalplan: Sønderborg Øst får et nyt trafikkryds og et vågent øje

Mere tung trafik på Stenager er noget, der bekymrer beboerne i nærheden, når der først skal køres varer til nyt centerområde. Arkivfoto: Henrik Rath
Lokalplanen for udvidelsen af Sønderborg Øst er nu vedtaget. Et nyt firebenet kryds anlægges ved Jyllandsgade og Augustenborg Landevej, mens man følger trafikudviklingen på baggrund af indsigelser fra områdets naboer. Her er man bekymret for mere tung trafik.

Sønderborg: Teknik- og miljøudvalget har nu godkendt den lokalplan, som skal danne grundlag for en udvidelse af Sønderborg Øst med et nyt centerområde. Det er Hanssen Ejendomme, der også står bag Stenager-Centret, som vil udvide på den 68.000 kvadratmeter store JF-grund med plads til store butikker med en størrelse fra 1000 til 12.000 kvadratmeter. I den forbindelse rives de gamle fabriks- og lagerhaller formentlig ned.

Det er endnu ikke offentliggjort, hvem der rykker ind, men der er op mod 300 arbejdspladser på spil har direktør for Hanssen Ejendomme, Michael Andersen, tidligere udtalt til JydskeVestkysten.

Høringen forud gav en række indsigelser med bekymringer fra de omkringboende for mere tung trafik med varekørsel på Stenager og Søndervang. Men også efterlysning af en bedre og samlet trafikplan for området, hvor tung trafik og bløde trafikanter færdes.

- Det er meget glædeligt med den gode udvikling, men der skal en bedre trafikplan til. Det er et område, som bærer præg af en løbende udvidelse, men jo også et område som tidligere har fungeret med tung trafik, da der var JF-fabrik, siger udvalgsformand Aase Nyegaard (Fælleslisten).

Annonce
Det er meget glædeligt med den gode udvikling, men der skal en bedre trafikplan til. Det er et område, som bærer præg af en løbende udvidelse, men jo også et område som tidligere har fungeret med tung trafik, da der var JF-fabrik.

Formand for teknik- og miljøudvalget, Aase Nyegaard (Fælleslisten).

Ser på trafikudviklingen

Udvalgsmedlem, Tage Petersen (V), opfordrer samtidig til, at man følger trafikudviklingen med hensyn til mulige forbedringer:

- Området har udviklet sig ved knopskydning, og det har knebet lidt med den overordnede trafikplanlægning. Det kan være svært at lappe på nu, når butikkerne og vejkrydsene nu engang ligger hvor de ligger, men jeg synes man skal arbejdere videre med at undersøge, hvad der kan gøres, og så må vi se om vi kan finde pengene til de løsninger, der kommer frem. Trafikafviklingen har fyldt meget i høringssvarene og med den delvise imødekommelse, der er lavet, mener jeg, det er til at leve med for alle parter.

Blandt andet laves der et firebenet trafikkryds ved udkørslen fra Jyllandsgade til Augustenborg Landevej, som skal gå direkte over i en indkørselsvej til centerområdet. Afhængig af trafikafviklingen kan den udvides med lysregulering.

Herudover vil forvaltningen følge trafikudviklingen i området efter etableringen af centerområdet for at kunne se eventuelle behov for tiltag. For eksempel ved Stenager/Søndervang eller krydset Grundtvigs Allé/Augustenborg Landevej/Alsgade.

Helt til højre i billedet er der nu planlagt et fire-benet trafikkryds, hvor Jyllandsgade skal fortsætte direkte over i indkørselsvejen til det nye centerområde, hvor det tidligere JF - og senest Kongskilde havde fabrik. Arkivfoto: Henrik Rath
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce