Annonce
Indland

Louisiana-direktør bliver ansvarlig for Kunstens kunst

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Med nyt partnerskab skal direktør for Kunsten i Aalborg referere til Louisianas direktør om det kunstfaglige.

Museerne Louisiana og Kunsten slår pjalterne sammen. Partnerskabet betyder, at Louisianas direktør får det overordnede ansvar for det kunstfaglige program på begge museer.

Det fortæller Poul Erik Tøjner, direktør for Louisiana.

- Kunstens kommende direktør kommer til at referere til mig og diskutere med mig om, hvordan vi lægger et godt program for museet i Aalborg, siger han.

Kunsten i Aalborg og Louisiana i Humlebæk nord for København har tidligere arbejdet tæt sammen, men vil fra årsskiftet formelt set samarbejde om hele udstillingsprogrammet på begge museer.

Kunsten har indgået partnerskabet for blandt andet at kunne låne værker fra Louisianas samling. Museet ser også frem til at kunne trække på Louisianas bekendtskaber.

- Louisiana har et andet netværk, end vi har. Det vil vi gerne have adgang til. De har en meget stor samling, som vi også synes er spændende at arbejde med, siger Christen Obel, Kunstens bestyrelsesformand.

For Louisiana betyder samarbejdet, at museet vil kunne nå ud med kunsten til flere, fortæller Poul Erik Tøjner.

- Museet i Humlebæk er begrænset fysisk set, men vi synes, vi har fundet en model, der taler til mange mennesker. Den kunne vi godt tænke os at skubbe over i den anden ende af landet, siger Louisianas direktør.

Museet er efter nuværende direktør Gitte Ørskous farvel på udkig efter en ny leder. Den fremtidige direktør kommer dog til at arbejde under lidt andre forudsætninger end den afgående.

Personen kommer ifølge Kunstens bestyrelsesformand blandt andet til at referere til Poul Erik Tøjner, når det drejer sig om det kunstfaglige som programlægning og udstillinger.

- Han bliver den kunstfaglige sparringspartner for Kunsten, når vi tilrettelægger vores fremtidige udstillingsprogrammer.

- Han får lejlighed til at foreslå, ændre og diskutere med det program, som vores kunstfaglige folk fremlægger, siger Christen Obel.

Den måde at organisere sig er langt hen ad vejen formel, mener Poul Erik Tøjner.

- Jeg har overhovedet ikke nogen forestilling om, at jeg skal styre Kunsten. Jeg har en forestilling om, at vi får fundet en rigtig dynamisk direktør, som har utrolig lyst til at indgå i det her samarbejde som rygstød, siger han.

Han understreger, at der ikke er tale om en fusion, men om et samarbejde. Kunsten og Louisiana vil eksempelvis fortsætte med at søge fondsmidler hver for sig.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce