Annonce
Erhverv

Lufthansa aflyser 1300 afgange på grund af personalestrejke

John Macdougall/Ritzau Scanpix
Torsdag og fredag aflyser Lufthansa samlet 1300 afgange på grund af strejke blandt kabinepersonalet.

De næste to dage kommer det tyske luftfartsselskab til at aflyse 1300 afgange.

Det sker som følge af strejke blandt selskabets kabinepersonale, skriver nyhedsbureauet dpa med henvisning til en meddelelse fra Lufthansa.

Ifølge det tyske nyhedsbureau vil omkring 180.000 passagerer blive påvirket af strejken, som står til at strække sig fra torsdag til fredag.

Torsdag ventes 700 af i alt 3000 planlagte flyvninger at blive aflyst, mens der ventes at blive aflyst 600 afgange fredag.

Aflysningerne kommer, efter at Lufthansa tidligere onsdag tabte en sag, der kunne have standset strejken, ved en arbejdsdomstol i Frankfurt.

Lufthansa har dog efterfølgende sagt, at selskabet vil appellere dommen.

Ifølge dpa vil strejken primært påvirke flyvninger, der har afgang fra Tyskland.

Blandt de største lufthavne herhjemme står der lige nu til at skulle ankomme fly fra Lufthansa i løbet af torsdagen.

Det fremgår af hjemmesiderne for Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn.

Om disse flyvninger vil blive aflyst, oplyses der endnu ikke noget om på hjemmesiderne.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce