Annonce
Sønderborg

Lufthavnen fik 15 procent flere passagerer

Sønderborg Lufthavns kommende terminal (t.v.) som den formentlig vil se ud fra den nye ankomstvej lidt nord for den nuværende. Med tiden skal lufthavnen efter planen håndtere omkring 300.000 rejsende hvert år. Illustration: Zeso Architects

I 2018 gik det igen den rette vej for Sønderborg Lufthavn. 72.453 passagerer var gennem terminalen sidste år. Arbejdet med den nye terminal nord for den nuværende er i fuld gang.

Sønderborg: Da det så allerværst ud for Sønderborg Lufthavn - kort efter Cimber Sterlings konkurs i 2012 - var der kun omkring 39.000 passagerer gennem den lokale lufthavn på et år. Man har dog endnu ikke nået tidligere højder som 125.000 i rekordåret 1997, men lufthavnen har særligt de seneste tre år haft en mere opadgående kurve for væksten i passagertallet. 2018 er netop opgjort til 72.453. I 2017 var der omkring 63.000 rejsende.

- Vi er godt tilfredse og tror på fortsat vækst. Den er særlig skabt af mere chartertrafik, men også på rutetrafikken indenrigs har der været en stigning, siger lufthavnschef Christian Berg.

Lufthavnen forventer også at hente en stor del af den fremtidige vækst på netop charterområdet, hvor både tyske Neubauer Touristik og Gislev Rejser har været og er operatører.

- Men vi arbejder samtidig med at skabe mere rutetrafik, tilføjer Christian Berg.

Annonce

- Lige nu er vi i gang med myndighedsarbejdet - det vil sige alt det, som ikke lige kan ses, men målet er, at den nye terminal skal stå klar om cirka to år med første spadestik omkring april.

Lufthavnschef Christian Berg.

Udvidelse mod nord

Målet i 2025 er op mod 300.000 rejsende årligt, som en kommende terminal skal tage godt i mod. Allerede i dag er størrelsen af den nuværende terminalbygning tilbage fra lufthavnens fødsel på Kær i 1968 en stopklods for yderligere vækst. Da TUI for et par år siden sendte rejsende afsted i større jetfly var der således behov for at udvide med telte.

Men her ved starten af 2019 er de miljømæssige VVM-undersøgelser og udarbejdelse af lokalplan for den kommende terminals placering i fuld gang.

- Lige nu drejer det sig om myndighedsarbejdet - det vil sige alt det, som ikke lige kan ses, men målet er, at den nye terminal skal stå klar om cirka to år med første spadestik omkring april, siger Christian Berg.

Ifølge prospektet for lufthavnens udvidelse og modernisering skal den nye terminal placeres lige nord for den nuværende, som bevares til andet formål. Den nye terminal får adgang via en ny vej fra Nørremark parallelt med Lufthavnsvej. Udbygningen skal på sigt også give nye hangarer til den voksende virksomhed Skyways Technics og Air Alsie.

Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Hovborg har fået sin egen øl

Leder For abonnenter

Det ligegyldige alternativ

De entrede dansk politik med kærlighed, dans og et dybfølt ønske om en anderledes måde at drive landet på. Alternativet stormede ind i Folketinget ved valget i 2015 og fik fem procent af stemmerne uden nogen anden dominerende slagplan end at gøre tingene på en alternativ måde. Leder Uffe Elbæk fandt det hele ganske "crazy", og på Nørrebro, hvor partiet fik næsten 18 procent af stemmerne og blev større end Socialdemokratiet, løftede man taget i ekstase og drømte om en ny verdensorden. I dag er festen slut. Et elendigt resultat til folketingsvalget i 2019 sendte partiet ned på tre procent af stemmerne, og man må konstatere, at partiet ingen varige aftryk har sat på dansk politik. Til trods for, at folketingsvalget i juni netop handlede om klima, der jo ellers er et af Alternativets mærkesager. Men dagsordenen er global og har ikke en snus med Alternativets indsats at gøre. Skulle man være i tvivl, kan man konsultere det såkaldte forståelsespapir, der er skrevet af regeringen Mette Frederiksen (S) og dens støttepartier Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Her er sat de mest ambitiøse - og måske også uopnåelige - klimamål i historien, men altså uden, at Alternativet har været involveret. Partiet, der om nogen snakkede klima og en ny samfundsindretning, har ikke sat det mindste fingeraftryk på den mest ambitiøse klimadagsorden nogensinde - stærkere bevis for parlamentarisk ligegyldighed findes næppe, og det er sigende, at man ikke har hørt et kvæk fra Alternativet, siden vælgerlussingen i juni. Partiet har i dets korte historie budt på utallige farverige indslag så som en ganske alternativ festkultur, alternativ medarbejderpleje, alternativ ansættelsespolitik i partiet, men alt sammen artigheder fra gemakkerne og ikke fra den politiske scene. Jovist, Alternativet har fået fjernet transseksuelle fra listen over psykisk syge og andre fornuftige ting, men det varige aftryk på dansk politik er det ikke blevet til, og bliver det heller næppe.

Tønder

Over 100 får måtte reddes fra vandmasser på mark

Annonce