Annonce
Sydjylland

Luksusrestauranter er magnet for turister

Lige øst for Flensborg og tæt på Danmark ligger hotellet Alter Meierhof, hvor stjernekokken Dirk Luther har hentet to Michelin-stjerner. Foto: Martin Ziemer/nordpool
Kun tre procent af turisterne efterspørger ren luksus ved besøg i Slesvig-Holsten. Men de knap så pengestærke kommer for at sole sig i de rige og berømtes glans.

KIEL: Mens de færreste forbrugere har kreditkort eller budget til at spise de dyreste restauranter og bo på fem-stjernede hoteller i Slesvig Holsten, er de eksklusive spisesteder og hotelsenge afgørende for at trække andre knap så købestærke turister til, mener forskere.

- Man vælger ikke direkte at rejse dertil på grund af de dyre restauranter med Michelin-stjerner. Men fordi det er populært blandt rige og kendte mennesker, som kommer der, siger Bente Grimm, forskningsleder på instituttet for forskning i turisme og badesteder (NIT) i Kiel.

Annonce
Man vælger ikke direkte at rejse dertil på grund af de dyre restauranter med Michelin-stjerner. Men fordi det er populært blandt rige og kendte.

Bente Grimm, turistekspert.

Stjerner er magnet

Restauranter med stjerner fra den franske Michelin-guide og dyre hoteller er med til at give et område som Slesvig-Holsten et positivt image, der tiltrækker flere turister.

- For eksempel har øen Sild et eksklusivt image, som også tiltrækker mange andre turister, mener Manuela Schütze, der er kommunikationschef hos den slesvig-holstenske turistsamarbejde.

Andelen af gæster, der tager på luksusrestauranter og fine hoteller kommer typisk på kortere ophold som for eksempel en weekendtur.

- Ofte er det rejser, som er gaver. Som for eksempel hvis mormor har fødselsdag, hvor flere bidrager til at give hende en tur på en dyr restaurant. Det kan også være, at man vil belønne sig selv med lidt ekstra godt på et weekendophold, siger Bente Grimm..

Hun peger på, at de seneste analyser fra NIT viser, at kun tre procent af turisterne udelukkende går efter luksus uden at tænke på pengepungen, når de tager på ophold på fem eller flere dage i Slesvig-Holsten,.

Når det gælder overnatningen er det fire procent af rejserne til Slesvig-Holsten, hvor de besøgende på et længere ophold tager et hotel i den bedste ende af skalaen uden at tænke på prisen.

Ferie er fest

Ifølge Bente Grimm er ferien den fineste tid på året for tyskerne.

- Og derfor er man villig til at spendere flere penge i ferien, end man ellers er normalt, siger hun.

Slesvig-Holsten har 13 restauranter med Michelin-stjerner, og det samme antal finder man i Hamborg. Danmark har 27 restauranter med en eller to Michelin-stjerner.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce