Annonce
Sydjylland

Lyserøde lastbiler kan have reddet liv

Siden slutningen af januar har 20 pink lastbiler kørt rundt i hele landet og udbredt budskabet om, at man skal blive væk fra lastbilens højre fordæk. Nu ruller kampagnen i garagen. Foto: ITD
Siden slutningen af januar har 20 pink lastbiler kørt rundt i hele landet. Fælles for dem alle er, at de har udbredt budskabet om, at vi alle er på samme hold i trafikken, og at man skal blive væk fra lastbilens højre fordæk. Det er også navnet på kampagnen, som slutter i denne uge.

ITD’s kampagne med pink lastbiler, "Bliv væk fra lastbilens højre fordæk", har haft den ønskede effekt.

Sådan lyder konklusionen fra brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, der med stor hjælp fra sine medlemmer sendte 20 pink lastbiler ud på vejene i slutningen af januar. Det skriver ITD i en pressemeddelelse.

Målet med det nye kampagnetiltag var at skabe opmærksomhed om trafiksikkerhed og den kritiske zone, som er foran lastbilens højre fordæk. Det skete med en række bannere i pink, der blev placeret på siderne af trailerne på 20 lastbiler.

Annonce

De opsigtsvækkende trailere med det livsvigtige budskab har været med til at skabe dialog internt i branchen, men også i den brede befolkning.

- Der har været utrolig mange positive tilbagemeldinger på vores kampagne - både fra vognmænd, ansatte og folk, som ikke kommer fra transportbranchen. Og det var jo det, vi gerne ville opnå. Dels at branchen taler om trafiksikkerhed, selvom det utvivlsomt er et emne, de tænker på hver gang, de sætter sig ind bag rattet i lastbilen, dels at cyklister eller bilister ser budskabet på en lastbil og får stof til eftertanke. I bund og grund handler det jo om, at vi skal hjælpe hinanden i trafikken, siger Malene Vitus, som er projektleder på ITD’s trafiksikkerhedskampagner.

Konstant fokus på trafiksikkerhed

Kampagnen slutter i denne uge, men det gør ITD’s trafiksikkerhedsarbejde ikke.

- ITD’s medlemmer kører rundt i hele landet og holder Danmark kørende. Vi udnyttede de kørende talerør, som lastbiler er, så det livsvigtige budskab kom ud til flere trafikanter. Hvis de pink lastbiler kørte længere tid, ville det ikke være opsigtsvækkende at se en af lastbilerne. Det vil blive hverdagskost, så derfor slutter kampagnen nu, så vi kan gå i gang med at arbejde på vores andre trafiksikkerhedskampagner, fortæller Malene Vitus.


I bund og grund handler det jo om, at vi skal hjælpe hinanden i trafikken.

Malene Vitus, projektleder på ITD’s trafiksikkerhedskampagner


Foruden trafiksikkerhedskampagnen "Bliv væk fra lastbilens højre fordæk", har ITD også trafiksikkerhedskampagnerne "Hovedet med i trafikken", hvor målgruppen er elever i 8. klasse, og "Lastbilkaravanen", som henvender sig til de mindste elever i skolen. I den forbindelse uddelte ITD i november sidste år 55.000 grønne refleksveste til alle elever i 2. klasse i de danske folkeskoler, og der er planer om at gentage succesen.

ITD arbejder målrettet med trafiksikkerhed, og arbejdet støtter godt op om Færdselssikkerhedskommissionens målsætning om at halvere antallet af trafikdræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken inden 2030.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

2020 blev det bedste år for Kolding Lufthavn i ti år: Vi har set flere forretningsrejser, hvor de har samlet 4-5 mand i et jetfly

Billund For abonnenter

Legolands teknikere ordner alt fra videoovervågning til årets nyeste forlystelser: - Det er ligesom at få noget fra Ikea

Annonce