Annonce
Sydjylland

Podcast: Skal Sydslesvig være dansk, og får lastbilchauffører endelig mere i løn?

I andet afsnit af JydskeVestkystens nye podcast JV Podcast skal det handle om kontroversielle genforeningshåb hos DF'ere og bedre løn til udenlandske lastbilchauffører på de danske veje. Logo: Lean Poulsen Frosch
Det står i transportens og grænselandets tegn, når JydskeVestkysten i denne uge tænder op under lydstudiet og serverer endnu et afsnit af den nye JV Podcast.

Podcast: Hvad betyder det egentlig, når højtstående medlemmer af Dansk Folkeparti melder ud, at de ønsker Sydslesvig tilbage på danske hænder? Og kan en ny politisk aftale dæmme op for problemet med løndumping i transportbranchen?

Det får du svar på i dennes uges udgave af JydskeVestkystens helt nye podcast, JV Podcast. Ugens afsnit lander fredag eftermiddag og kan findes på jv.dk samt i app'en Nyhedskiosken, hvor du kan lytte med, præcis når det passer dig.

Podcasten guider dig hver uge igennem de største og væsentligste historier fra Syd- og Sønderjylland. Podcasten bærer undertitlen "Med Borup og Baltzer", da det er de to JydskeVestkysten-journalister Amalie Tarp Borup og Rikke Baltzer Knudsen, som på skift er værter på programmet.

I denne uge tager Amalie Tarp Borup styrepinden, mens JydskeVestkystens chefredaktør Mads Sandemann og journalist Rikke Baltzer Knudsen diskuterer og analyserer ugens vigtigste begivenheder.

Annonce

Sydslesvig og løndumping

Først skal det handle om kontroversielle udmeldinger fra DF'erne Martin Henriksen og Søren Espersen. De nærer begge et håb om, at Sydslesvig kommer tilbage på danske hænder, men understreger, at det ikke er officiel DF-politik.

Alligevel har det i ugens løb vakt undren og frustrationer i Dansk Folkepartis egne rækker, ligesom også medlemmer af Sydslesvigudvalget kritiserer de to politikeres skarpe holdninger. For hvad betyder det for samarbejdet på tværs af den danske-tyske grænse, når folkevalgte fra et prominent dansk parti melder ud, at de cirka 450.000 sydslesvigere, der føler sig som tyskere og lever fredeligt side om side med danske mindretals omtrent 50.000 medlemmer, bør blive indlemmet i Danmark?

Ugens andet store tema er onsdagens politiske aftale, der skal sikre, at udenlandske chauffører ikke kører rundt i Danmark til lønninger, der ligger langt under deres danske kollegers. Det er en problemstilling, som man forsøger at finde løsninger på både i Danmark og i EU, men nytter det noget?

Annonce

Mest læste

Seneste nyt

Forsiden netop nu
Kolding

Se billeder og video fra luften: Kolonihaver totalt oversvømmet

Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Kolding

Se læsernes vilde billeder af oversvømmelserne: Her plejer folk at gå og cykle

Kolding

Efter oversvømmelser: Central gade midt i Kolding åbner igen