Indland

Mødregruppen både begejstrer og skuffer filmanmeldere

Charlotte Sachs Bostrup har instrueret filmen "Mødregruppen", der har premiere 7. februar.

Anmelderne er meget uenige i, hvad Charlotte Sachs Bostrups nye film, "Mødregruppen", har at byde på.

Feel good-filmen "Mødregruppen" deler i den grad vandene blandt anmelderne.

Således får filmen, der er skrevet af Christina Sederqvist og instrueret af Charlotte Sachs Bostrup, både to og fire stjerner og bliver kaldt alt fra "Morten Korch med kvindevinkel" til en "sensation".

Skyskrabere og storbyliv danner rammen om overklasseparret Line (Danica Curcic) og Bjørns (Anders W. Berthelsen) liv i Hongkong. Alt er perfekt, indtil Line kommer hjem og finder manden med hovedet mellem benene på babysitteren.

Med sin lille søn på armen forlader hun den utro mand og vender tilbage til provinsbyen Korinth på Fyn, hvor hun er vokset op, men siden har lagt stor afstand til.

Ekstra Bladets anmelder kalder "Mødregruppen" noget så "sensationelt som en vellykket, dansk komedie".

Og dem kan der være "årevis imellem, så der er grund til at klappe højt i hænderne, når det enelig sker", skriver avisen.

Filmens store styrke er ifølge Filmmagasinet Ekko "det charmerende persongalleri og den morsomme dialog" mellem storbysnobben Line og den mere provinsielle mødregruppe, hun bliver en del af.

- "Mødregruppen" passer perfekt i tidsånden, og det er altid dejligt at se en film med så mange stærke og handlekraftige kvindekarakterer (...) Filmen gør lige netop det, som en feel good-komedie skal. Man kan ikke undgå at lade sig rive med og forlade biografen i højt humør, skriver Filmmagasinet Ekkos anmelder.

I en helt anden anmeldergrøft befinder Information og Politiken sig.

Sidstnævnte kalder "Mødregruppen" for "en dansk folkekomedie, når den er allermest træt i koderne".

- Charlotte Sachs Bostrup vil gøre friktionerne i mødregrupper til hjertevarm humor, men ender med et stillbillede af en kliché med slidte karakterer fra den danske folkekomedies arkiver, skriver avisens anmelder.

Heller ikke Information er begejstret for filmens punchlines.

- " (...) Tre-fire af replikkerne er ret sjove", men ellers er der ikke meget at komme efter, skriver avisens anmelder blandt andet.

Især en bestemt scene, hvor Line ikke kan finde ud af at putte bananer i en plastikpose, omtales som "fladpandet" og "overinstrueret".

- Det er den mest utroværdige ubehjælpsomhed på film, siden Tom Hanks i rollen som statsløs ekssovjetborger lærte at håndtere et dørhåndtag i Spielbergs "The Terminal" fra 2004, skriver Politikens anmelder.

"Mødregruppen" får to hjerter af Politiken og fire stjerner af både Ekstra Bladet og Filmmagasinet Ekko. Information uddeler ikke karakterer.

EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.