Annonce
Danmark

Mørklagt postkrise fører til skandaleanklager mod regeringen

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Transportminister har med to uger tilbage af året ikke sikret, at danskernes breve bringes ud i det nye år.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har endnu ikke landet en økonomisk aftale, der sikrer, at danskernes breve bringes ud den 1. januar.

Samtidig har regeringen ifølge flere partier forsøgt at mørklægge krisen.

Det skriver Jyllands-Posten søndag.

Først den 27. november gik det op for Venstres postordfører, Kristian Pihl Lorentzen, at regeringen i hemmelighed var gået uden om partierne bag postforliget i et forsøg på at lave en akut økonomisk løsning for PostNord.

I fortrolighed havde Folketingets Finansudvalg pludselig den 27. november modtaget et hemmeligt aktstykke. Her bad regeringen om opbakning til at give PostNord et trecifret millionbeløb i første halvår af 2020.

Hvad der stod i aktstykket kunne ordførerne bag postforliget ikke få at vide. Kun Finansudvalget måtte se indholdet, skriver Jyllands-Posten.

Ikke desto mindre var der ifølge oppositionen tale om et "paradigmeskift" i hele tilgangen til PostNord. Det har således ikke før været tanken, at det selvstændige selskab skulle have tilskud fra statskassen for at bringe breve ud.

Og det er ikke kun juleferien, der nu presser regeringen i det usædvanlige forløb. Det gør også udsigten til, at statens kontrakt med PostNord om befordringspligten udløber den 31. december.

Det betyder, at danskerne derfor lige nu ikke kan regne med at få breve ud i hver afkrog af Danmark fra den 1. januar 2020. Medmindre der bevilges ekstra penge meget snart.

Venstres finansordfører, Troels Lund Poulsen, kalder sagen en "skandale".

- Jeg må sige, at jeg har ikke oplevet noget, der er så dårligt håndteret inden for regeringens første måneder overhovedet. Det er simpelthen en decideret politisk skandale, siger han til Jyllands-Posten.

Han bakkes op af Dansk Folkepartis postordfører, Hans Christian Skibby, mens De Konservative, De Radikale og Liberal Alliance er også meget kritiske over forløbet.

Benny Engelbrecht erkender, at der burde være fundet en løsning tidligere.

- Det er fuldstændig rigtigt, og jeg har også sagt, også i Folketingssalen i onsdags, at jeg gerne havde set, at det her var kommet tidligere i gang, men det har ikke kunnet lade sig gøre. Det tager jeg det fulde ansvar for, siger han til Jyllands-Posten.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

15.000 flere biler om dagen på fem år: Antallet af biler på motorvejen ræser af sted

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce