Annonce
Tarm

Madmøder skal skabe vækst og udvikling i Midt- og Vestjylland

Nogle madmøder vil komme til at være fulde af smagsoplevelser baseret på lokale varer. PR-foto
Syv midt- og vestjyske borgmestre har netop markeret starten på en ny fødevaresatsning under overskriften Madmødet. Hundredvis af inspirerende møder og folkelige arrangementer skal bidrage til udviklingen af fødevareerhvervet i regionen.
Annonce

Ringkøbing-Skjern: Mad er en vigtig del af livet - og en vigtig del af erhvervslivet i Midt- og Vestjylland. Derfor går Ringkøbing-Skjern, Holstebro, Skive, Struer, Lemvig, Herning og Ikast-Brande Kommuner nu sammen om at styrke regionens fødevareerhverv gennem en fælles indsats.

Det skal blandt andet ske på Madmødet, som er en lang række aktiviteter, der folder sig ud over de næste måneder og kulminerer i en fejring af landsdelens fødevarer 14.-16. maj næste år.

Der vil være madevents i alle syv kommuner og aktiviteter på tværs, lyder det fra arrangørerne i Business Region MidtVest.

Borgmester Hans Østergaard, som også er bestyrelsesformand for Business Region MidtVest, siger i en pressemeddelelse: - Fødevareerhvervet er et af de vigtigste arbejdsområder i Midt- og Vestjylland, og Madmødet blev til på baggrund af et fælles ønske om at skabe samarbejde for at udvikle erhvervet endnu mere i vores område.

Kort om Madmødet

Madmødet projektledes af Business Region MidtVest, som er et samarbejde mellem de syv midt- og vestjyske kommuner.

Målet for samarbejdet er at styrke væksten, skabe nye jobs og tiltrække kvalificeret arbejdskraft til området.
Madmødet, eller madmøderne, er samlet omkring en række større aktiviteter og tematikker, for eksempel "Spis ved bondens bord"; "Det’ bare mad"; "Fremtidens fødevarer"; "Fremtidens arbejdskraft" og "Smag på Vestjylland".

De fleste aktiviteter sker i dagene 14.-16. maj 2020 ude hos producenter og fødevareerhvervets øvrige aktører i alle de syv kommuner. /exp

Annonce

Det skal udvikle sig

Madmødets aktiviteter vil byde på alt fra fællesspisning og besøg hos producenter til debatter om landsbyudvikling og arbejdskraft. Meningen er, at samarbejdet skal udvikle sig og ikke være begrænset til nogle få dages festival.

Susanne Nors, chef for Business Region MidtVest, forklarer: - Udviklingen af et helt fødevareerhverv kræver langt mere end én begivenhed. Det er hårdt arbejde over mange år. Det handler om dialog, viden, erfaring, mod og om at sætte de rigtige mennesker sammen, og det gør vi ved Madmødet ved at invitere til dialog mellem folket, producenten, kokken og politikeren, siger hun.

Meningen er også, at man skal kunne møde producenterne af de lokale fødevarer. PR-foto
Ambitionen for Madmødet er at gøre Midt- og Vestjylland rigere ved at invitere til dialog mellem folket, producenten, kokken og politikeren. PR-foto
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce