x
Annonce
Aabenraa

Fornyet håb: Vil en ny statsminister betyde dobbeltspor til Sønderjylland?

Frem til 2015 var der heller ikke dobbeltspor på strækningen mellem Vamdrup og Vojens. Afsporingen af et godstog ved Farris i efteråret 2012 lammede i en periode godstrafikken ned gennem Europa. Arkivfoto: Orla Lund
Får vi aldrig det dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg, spørger en læser. Svaret er, at det faktisk ser en smule lysere ud efter folketingsvalget. Men det bliver stadig op ad bakke.

Tinglev/Padborg: Der forhandles om et nyt regeringsgrundlag i disse dage, og det kan åbne døren for det sønderjyske dobbeltspor.

Det vurderer politisk redaktør på avisen Danmark Thomas Funding.

- Den gode nyhed for sønderjyderne er, at spillet er åbent igen. Havde blå blok vundet valget, var det i hvert fald ikke blevet til noget, siger han.

Han henviser til den store trafikaftale til 112 milliarder kroner, regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede tilbage i marts. Her var dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg, som landsdelens borgmestre og folketingspolitikere har sukket efter i årevis, nemlig ikke en del af planerne.

Den nye situation vil formentlig interessere læser Leif Hansen, som på JydskeVestkystens nye platform, Aaben by, har spurgt:

- Hvad bliver det til med dobbeltsporet Tinglev-Padborg, så der bliver to spor til resten af Europa?

Annonce

Sagen kort

  • Borgmestre, folketingspolitikere, Udviklingsråd Sønderjylland og flere andre har gennem årene gentaget ønsket om et dobbeltspor mellem Padborg og Tinglev, som er det sidste stykke på jernbanen, der er enkeltsporet. Der er tale om en strækning på 12 kilometer.
  • Et dobbeltspor vil give en bedre trafikafvikling, så eksempelvis godstog undgår flaskehalse, når de kommer fra nord og skal ned gennem Tyskland eller den anden vej.
  • Det ekstra spor vil koste omkring 700 millioner kroner, men har hidtil ikke mødt den fornødne politiske opbakning fra Christiansborg.

Stadig op ad bakke

Men det er en meget smal døråbning, som har åbnet sig efter folketingsvalget, understreger Thomas Funding også.

- Det bliver op ad bakke. Hvis der ikke var plads til den i planen fra blå blok, så er udfordringen nu, at de røde partier har færre penge at gøre godt med, fordi man i modsætning til blå blok vil holde fast i togfonden (en politisk aftale fra 2013, som skal føre til en hurtigere og mere klimavenlig jernbane, red.) og timemodellen (som skal sikre rejsetid på en time mellem en række af landets største byer, red.). Det betyder ikke, at det er udelukket, og nu skal vi også lige have fundet ud af, hvad regeringsgrundlaget bliver. Socialdemokratiet har ikke lovet noget som helst endnu, siger han.

Dobbeltsporet er da også på en stor liste over mulige, relevante projekter i partiets plan.

- Der er bare det, at hvad jernbaner angår, så ser førsteprioriteten ud til at være at sikre togfonden og timemodellen og alle de udgifter, der er forbundet med det. Det er meget vigtigt for SF og Radikale Venstre, så der vil være et pres på Socialdemokratiet på det punkt, og det koster rigtig mange penge, siger Thomas Funding.

Tal med én stemme

Nu bliver kunsten at tale med én, sønderjysk stemme, hvis dobbeltsporet nogensinde skal blive en realitet, vurderer han.

- Når det kommer til anlægsinvesteringer, er det ét, stort hundeslagsmål af lokale og regionale interesser. Så det handler om at have stærke advokater og at være samordnet i sine krav og ønsker. Det er først, når man i en landsdel kan tale med én stemme, at det begynder at blive svært for Christiansborgpolitikerne at komme uden om det, siger Thomas Funding.

Faglighed og økonomi spiller naturligvis også en stor rolle, men det betyder noget, at der bliver lagt et tryk, fortsætter han.

- Derfor er det nu, mens der forhandles, at lobbyindsatsen skal lægges, siger Thomas Funding.

Hos Udviklingsråd Sønderjylland, der længe har kæmpet for et ekstra spor, har man noteret sig, at toget tilsyneladende endnu ikke er kørt.

- Vi er da i fuld gang med lobbyarbejdet. Men det er stadig meget tidligt. Vi har jo endnu ikke set nogen udspil, og vi går også og venter på, at der sker noget, siger direktør Claus Schmidt.

En ny chance

Det socialdemokratiske folketingsmedlem Jesper Petersen har ligeledes været varm fortaler for et dobbeltspor. Han var ude og kalde det katastrofalt, at projektet ikke var med i blå bloks trafikplan.

Men siden er flertallet som bekendt skiftet.

- Og jeg vil i hvert fald kæmpe for det, og jeg håber og tror på, at det kan ske. Men det er ikke til at sige endnu, når regeringen end ikke er dannet. Først derefter vil der blive formuleret transportpolitik og indledt forhandlinger, siger han.

Alt andet lige har dobbeltsporet fået en ny chance, vurderer han.

- Det var ikke en del af den borgerlige plan, som skulle løbe frem til 2030. Uden at kunne love noget og uden at vide, om det kan lykkes i en ny forhandling, så bliver der dog en ny forhandling og dermed en ny chance, siger Jesper Petersen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce