Annonce
Varde

Begrænset brug af offentlig trafik: Mange busser kører tomme rundt i kommunen

Busrute 485 mellem Alslev og Varde er en af de busser, der ofte kører med ingen eller næsten ingen passagerer. Foto: André Thorup
En analyse viser, at på mere end fire ud af ti busafgange i Varde Kommune er der gennemsnitligt under én passager. Med andre ord: Der kører masser af tomme busser omkring.

Varde Kommune: En chauffør kører ud på sin rute. Da turen er færdig, har han ikke haft én eneste passager på hele turen.

Det er ikke usædvanligt. I perioden fra 1. juli 2018 til 29. juni 2019 var der 121 ud af 283 afgange, der havde under én påstigning i gennemsnit. Det vil sige, at det ikke er hver gang, at bussen kører sin rute på dette tidspunkt, at der er passagerer, der stiger på bussen.

Der er også enkelte busafgange, hvor der er 0,0 passagerer i gennemsnit. Det vil sige, at gennem et helt år har der ikke været nogen - eller kun yderst få - der har benyttet denne busafgang.

Annonce

Busafgange

  • I analysen er der 283 busafgange, hvis man lægger antallet af alle afgange på hverdage sammen med alle lørdagsafgange og alle søndagsafgange. Der er kun få afgange om søndagen.
  • 121 afgange har under én passager i gennemsnit.
  • 109 afgange har mellem én og fem passagerer i gennemsnit.
  • 53 har over fem passagerer.
  • Opgørelsen er rimelig præcis, da langt de fleste nu rejser på Rejsekortet, hvilket gør, at Sydtrafik kan spore, hver gang en passager stiger på en bus.
  • Der er dog stadig enkelte, der køber billet i bussen, og derfor er opgørelsen ikke helt præcis.

Bad om analyse

Analysen, der viser antallet af passagerer på alle busafgange, er udarbejdet på foranledning af Stig Leerbeck (V). Han bad om den, fordi Udvalget for Plan og Teknik har foreslået besparelser på fire busruter. Stig Leerbeck fortæller, at han gerne ville se, om andre ruter også kørte med få passager, og han ønsker, at byrådet ikke kun skal se på enkelte busruter, når der skal spares:

- Jeg kunne godt tænke mig, at vi fik et overblik og fik nogle principielle tilgange til at drive bus i Varde Kommune. Hvis vi skal skære i busruter, så skal det ikke gå ud over et enkelt område. Så skal man have en generel holdning til, om man ønsker en bestemt betjening, siger han.

Han siger, at det ikke er så simpelt, at man eksempelvis kan lukke alle ruter, der ofte kører tomme. Hvis en bus eksempelvis kører skolebørn til Ølgod, så skal den også køre fra Ølgod igen, selvom der ikke er nogen, der skal den anden vej. Derfor er hans forslag i første omgang at lave principperne for busdrift, og så kræver det en yderligere analyse at finde afgange, der på baggrund af de principper må lukke.

Anden tilgang

Preben Friis-Hauge (V), formand for plan og teknik, vil ikke afvise Stig Leerbecks forslag.

- Men jeg er meget, meget spændt på at høre, hvordan man vil argumentere for, om serviceniveauet skal være minimum to personer eller tre personer eller fire personer på en afgang, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Ko-broen i Gesten er privat ejendom

Kommentar For abonnenter

Spændende projekt med Tilflytterbolig

Det går op og ned for landsbyerne. Sådan er det rundt i landet, og sådan er det også her i Vejen Kommune. Et par eksempler fra den seneste tids artikler her i JydskeVestkystens Vejenudgave afspejler meget godt, at det står sådan til: I Hovborg er der et mål om at uddele velkomstkurve til de borgere, som flytter til landsbyen. Men den målsætning er blevet en udfordring, simpelthen fordi der flytter så mange til landsbyen, et det endog er svært at følge med at få uddelt velkomstkurvene. I den østlige ende af kommunen – i Andst – har landsbyens dagligvareforretning, Høkeren, mistet omsætning. Andst er ellers en af de landsbyer, hvor der også har været god gang i tilflytningen og byggeri af nye huse gennem de senere år. Hver sin landsby – med hver deres udfordringer. Men tilbage til Hovborg. Selv om det på jævnt vestjysk kan konstateres, at ”det egentlig går udmærket” i Hovborg, hvor der findes en brugsforening, en kro, virksomheder samt et aktivt foreningsliv, så bliver øjnene alligevel ikke lukket for, at der hele tiden skal gøres noget for ikke bare at fastholde tingene, som de er; nej, der skal også udvikling til. Lokalrådet i Hovborg har just afviklet et møde, hvor det netop handlede om, hvad der skal til for at skabe udvikling og fremdrift, der kan være med til at sikre landsbyens overlevelse. Et af udgangspunkterne for mødet er den statistiske kendsgerning – en træls én af slagsen – nemlig, at der rundt i landet de seneste ti år er flyttet 40.000 beboere fra de små samfund og ind til byerne. Det er tæt på, at tallet matcher indbyggertallet i hele Vejen Kommune. En del af lokalrådets møde kom til at handle om projekt Tilflytterbolig, som Hærvejsklyngen – Hovborg, Lindknud, Gjerndrup, Gesten og Bække – er langt fremme med. Ikke færre end 16 projekter er i gang rundt i landet, og her lokalt har Hærvejsklyngen planer om at købe den tidligere børnehave-ejendom i Lindknud og ombygge den til en Tilflytterbolig. En Tilflytterbolig er rettet mod familie eller par, der ikke er bosiddende i den pågældende landsby, men som af jobmæssige årsager ønsker eller overvejer at flytte tættere på sin nuværende eller kommende arbejdsplads. Tilflytterboligen giver mulighed for, at familien eller parret kan finde ud af, om et nyt lokalsamfund og et eventuelt nyt job er det rigtige valg, inden man investerer i en bolig i et område, man ikke kender. I disse år er der god gang i udviklingen af arbejdspladser i Vejen Kommune, hvilket skaber et potentiale for nye tilflyttere. Den tilflytterkampagne, som Vejen Kommune og UdviklingVejen har i gang, suppleres rigtig fint med projektet med en Tilflytterbolig. Det bliver derfor spændende at følge projektet i Lindknud, og om det efterfølgende lykkes at få en Tilfytterbolig i hver af de fem landsbyer i Hærvejsklyngen. GOD SØNDAG

Annonce