Annonce
Esbjerg

Marbæk-ballade overdøvet af Socialdemokratisk drama

Esbjerg Kommune forsøgte i starten af september at mildne de kritiske røster ved at genåbne Ormegravervej, Marbæk Tømmervej og Lodnevej for biltrafik i en forsøgsperiode frem mod evalueringen. Arkivfoto: Martin Ravn
Torsdagens debatmøde om de udskældte Marbæk-bomme kom til at handle om andet og mere end blot bomme, da en repræsentant fra Socialdemokratiets fællesledelse benyttede lejligheden til at sende en stikpille i retning af den fraværende gruppe- og udvalgsformand Søren Heide Lambertsen.
Annonce

Esbjerg: Frustrationen stod malet i ansigterne på mange af de fremmødte, da Hovedbiblioteket torsdag eftermiddag dannede rammende om et debatmøde om de udskældte Marbæk-bomme.

Bommene blev sat op i det store naturområde nord for Esbjerg sidste år. Målet var at forbedre og fredeliggøre friluftsoplevelsen for plantagens mange brugere, men bommene har ifølge kritikerne afskåret handicappede og gangbesværede fra at komme ud i naturen.

Torsdag eftermiddag havde Ældre Sagen sat politikere, embedsfolk og borgere stævne på Hovedbiblioteket til et debatmøde forud den politiske evaluering i november.

Mange berørte borgere valgte at gjorde brug af den invitation, men politisk var sagen en anden. Radikale Venstres Anne Marie Geisler Andersen deltog og Dansk Folkeparti mødte op tre mand stærk, men de to socialdemokratiske udvalgsformænd Karen Sandrini og Søren Heide Lambertsen glimrede ved deres fravær.

Sagen kort

Esbjerg Kommune satte i december 2018 21 bomme op i Marbæk for at sikre cyklister og fodgængere. Bommene spærrer veje, der tidligere bandt plantagen sammen og har gjort det vanskeligere for bilister at komme rundt i naturområdet.
Bommene har dog samtidigt afskåret gangbesværede og kørestolsbrugere i at komme rundt i området, og efter massiv kritik fra flere kanter, har man nu besluttet at genåbne tre veje i en forsøgsperiode.

Ordningen skal evalueres til november.

Annonce

Interne stikpiller

Det forhindrede dog ikke den seneste tids interne ballade i Socialdemokratiet i at overdøve balladen om bommene. Partiets fællesledelse er i forbindelse med budgetforhandlingerne gået kraftigt i rette med gruppeformand Søren Heide Lambertsen og de andre to forhandlere John Snedker og Karen Sandrini.

Den interne fejde kom til udtryk under debatmødet, da Kenn Schell Andersen fra fællesledelsen tog ordet og sendte en markant stikpille i retning af den fraværende gruppeformand.

- Lad bommene blive i Marbæk, men lad dem stå åbne. Så kan man lukke dem ved behov, hvis der for eksempel skal holdes forhindringsløb ude i området. Det vil give meget bedre mening, og det har jeg også talt med Søren (Heide Lambertsen, red.) om. Jeg har også gjort ham det helt klart, at hans forslag om at stille golfvogne til rådighed for handicappede i Marbæk er fuldstændig tosset og useriøs, sagde Kenn Schell Andersen blandt andet.

Bandbullen udløste klapsalver fra salen, og forslaget om at åbne bommene fik opbakning fra Dansk Folkeparti.

- Vi har sådan set allerede forslået at åbne bommene og bruge denne model. Det gjorde vi allerede dengang, sagen blev drøftet i Økonomiudvalget. Hvis Socialdemokratiet nu pludselig deler den overbevisning, så kan det da være, at vi her på mødet i dag rent faktisk har fundet en løsning, sagde Olfert Krogh.

Annonce

Både for og imod

Udover de politiske repræsentanterne var det især bom-modstandere, der deltog i debatmødet. Bommene mødte skarp kritik, og der blev flere gange stillet spørgsmålstegn ved, hvorfor de overhovedet er sat op.

- Når Esbjerg Kommune og politikerne taler om en fredeliggørelse af Marbæk, mener de så, at de ikke kun vil have bilerne men også menneskerne ud af området. Det er netop det, bommene bevirker, blev der blandt andet spurgt.

Enkelte deltagere forsøgte dog også at tale bommenes sag.

- Der er mange knallerter og APV’ere ude i området, og det er ubehageligt, at man hele tiden skal gå og trække ind til siden, fordi de drøner forbi, lød et af argumenterne.

Alle pointer blev noteret af Ældre Sagen, der nu vil overlevere dem til Esbjerg Kommune som et høringssvar forud for evalueringen i november.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Lad os nu få den cykelbro

Annonce