Annonce
Kolding

Marina City møder skepsis i Kystdirektoratet

Kolding Kommune skal kunne overbevise Kystdirektoratet om nødvendigheden af at inddrage noget af søterritoriet her ved Marina Syd til Marina City. Ellers kommer der et veto mod den nye havnebydel. Foto: Søren Gylling

Kolding Kommune og Kystdirektoratet i uformel ping-pong, som skal forebygge, at kommunen får et veto mod Marina City, når de endelige planer kommer ud i offentlig høring.

Kolding: Kolding Kommunes store byudviklingsprojekt Marina City ved Skamlingvejen møder skepsis i Kystdirektoratet, som er en af de helt afgørende myndigheder, der skal give grønt lys.

Det fremgår af en uformel korrespondance mellem kommunens planafdeling og Kystdirektoratet, som JydskeVestkysten har søgt aktindsigt i.

Her kan man læse, at Kystdirektoratet har haft Kolding Kommunes udkast til sin begrundelse for Marina City til gennemlæsning. Når begrundelsen engang er formuleret endeligt færdig, skal den indgå i det plangrundlag for Marina City, som kræver blandt andet Kystdirektoratets godkendelse. Uden den kan havnebydelen ikke realiseres.

Tidsplan

Tidsplanen for Marina City ser således ud:2016: Opstart og tilrettelæggelse.

2017: Design og planlægning.

2018: Salg af byggemuligheder og forberedelse af anlægsprojekter.

2019: Byggerierne begynder.

2020: Lystbådehavnen og de første byggerier tages i brug.

2021: Byggerierne fortsætter over en årrække.

Kolding Kommune får hjælp af Kystdirektoratet til at formulere begrundelsen for, hvorfor det er nødvendigt at inddrage en del af søterritoriet til Marina City. Illustration: Cobe

Spørgsmål

Det er planloven, der kræver, at kommuner skal kunne argumentere godt for det, når de vil inddrage en del af søterritoriet til boligformål.

Til Marina City ønsker kommunen at lægge beslag godt 80.000 kvadratmeter af søterritoriet, men det er der ikke argumenteret godt nok for i det udkast, som Kystdirektoratet har kigget nærmere på, fremgår det af korrespondancen.

I konkrete kommentarer til en stribe afsnit i udkastet skriver Kystdirektoratets medarbejder for eksempel, at "det skal godtgøres, at der ikke er andre steder i Kolding By, hvor der kan ske boligbyggeri", og at "Det skal uddybes, hvorfor Marina City er et ganske særligt tilfælde".

Kystdirektoratet anbefaler, at flere af kommunens formuleringer skal uddybes - såsom, at "Marina City rummer en betydelig samfundsmæssig nytteværdi", og at "den gamle bymidte langt henad vejen er disponeret og planlagt".

Og så stiller den statslige medarbejder direkte spørgsmål til en kommunal formulering om, at "byudvikling og nye funktioner skal placeres omkring og med respekt for Kolding Havn": Hvad med respekt for søterritoriet, som jo også har en miljømæssig funktion, lyder det.

Annonce

Ping-pong

Konstituereret by-og udviklingsdirektør Merete Dissing Pedersen er glad for kommunens ping-pong med Kystdirektoratet, og bemærkningerne til udkastet får hende ikke til at frygte, at Kystdirektoratet vil trykke på den røde stoplampe for Marina City.

- Vi er glade for, at vi har den her ping-pong, og at vi har aftalt med Kystdirektoratet, at de vil læse vores udkast igennem og kommentere det, hvor det er mangelfuldt. For når vi først er ude i høringsperioden, kan der komme et veto. Så det er en fin og naturlig proces og helt efter planen med så komplekst et projekt, som Marina City er, forklarer Merete Dissing.

Hun oplyser, at Kolding Kommune nu arbejder med at underbygge argumentationen for nødvendigheden af at inddrage en del af søterritoriet til boligbyggeri, før den endelige begrundelse bliver sendt ud i offentlig høring sammen med lokalplanforslag og kommuneplantillæg til Marina City.

Det er ikke endeligt bestemt, hvor mange boliger, der skal bygges i Marina City, men 400 har været nævnt. Desuden skal Marina Syd og Lystbådehavn Nord samles i Marina City med i alt 1000 bådepladser.

Annonce
Kolding For abonnenter

67-årige Birgit Lund er frivillig leder på værested: Mange synes måske, det er lidt pinligt at komme her

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Sydjylland

Følg med her: To biler kørt sammen - vej helt spærret

Annonce
Annonce
Annonce
Sydjylland For abonnenter

54-årige Per fik aldrig nok af fest og selskab: Han døde alene - lige så hurtigt, som hvis man slukker for en stikkontakt

Erhverv For abonnenter

Lokal virksomhed med knald på købt af stor svensk koncern:  - Ingen skal frygte for deres job

Varde

Hun bor i sommerhus, han bor på plejehjem: Da Jørn og Bente skulle nyde deres otium, kunne han pludselig ikke få vejret

Sønderborg For abonnenter

Grethe, Jønne og Ole var med til at bygge Alssundbroen

Haderslev

Der var en gang, det tyske mindretal sad i Folketinget

Esbjerg For abonnenter

Millionfabrik med flere eksplosionsbrande i bagagen har kurs mod Esbjerg

Kolding

Nu får vinterbaderne i Rebæk en badebro til det kolde gys

Sydjylland

Følg med her: To biler kørt sammen - vej helt spærret

Sønderjyske Herrehåndbold

JV erfarer: Thomas Mogensen stopper karrieren og fortsætter i SønderjyskE i ny rolle

Kultur For abonnenter

- Min fars sygdom har lært mig at være til stede med det besværlige i stedet for at flygte

Billund For abonnenter

Nyt boligkvarter får cirka en kilometer til fremtidig motorvej: Støjberegninger viser, at støjen går til kanten af det tilladte

Tønder For abonnenter

Tønders store industrivirksomheder hårdt ramt af corona-krisen: Dumper ned ad Top1000-liste

Haderslev

Indsamling til Hjertegaven: Nu kan du danse i den gode sags tjeneste

Annonce