Annonce
Kolding

Marina City skal bygges op på genbrugsmateriale: Slagge fra affaldsforbrænding skal bruges til opfyldning

Mink, plastik, æbleskiver eller smuglercigaretter. Det ender alt sammen som slagge, der bruges som stabilgrus i vejbelægninger - og nu altså opfyld i Marina City. Arkivfoto: André Thorup
Kolding Kommune og Meldgaard Gruppen har indgået aftale om, at 80.000 kvadratmeter søterritorium ved Marina Syd skal indvindes til land ved hjælp af slagge fra afbrændt affald. Løsningen er en økonomisk gevinst for kommunen.

Kolding: Det er Kolding Kommunes mål, at havnebydelen Marina City ved Skamlingvejen skal gennemsyres af genbrug og være et mønstereksempel for bæredygtighed, og nu har kommunen taget endnu et skridt i den retning.

Sideløbende med 120 millioner kroners-kontrakten på de marine anlægsarbejder med Munck Havne og Anlæg A/S, som har vundet det store udbud på sit løfte om en betragtelig CO2-begrænsning, har genbrugs- og affaldsgiganten Meldgaard Gruppen A/S og Kolding Kommune nemlig forberedt at genbruge op til 750.000 tons renset slagge fra affaldsforbrænding til opfyldningen af det nye landområde.

- Det er væsentligt mere ressourcevenligt, end hvis vi skulle hente en tilsvarende stor mængde jomfrueligt grus fra en grusgrav. Det er også en god og økonomisk fornuftig måde at nyttiggøre restmateriale på, og CO2-udslippet begrænses. Så det er cirkulær økonomi i stor skala, siger borgmester Jørn Pedersen (V).

Annonce

Økonomisk vinder kommunen faktisk omkring 20 millioner kroner på aftalen, fordi kommunen får penge af Meldgaard for at tage imod restproduktet og samtidig slipper for at skulle ud at købe en tilsvarende mængde grus og sand.

Strikse krav


Slagge er det materiale, der er tilbage, når almindeligt affald forbrændes i et kraftvarmeværk. Meldgaard A/S har håndteret den slags materiale siden 1996 ved hjælp af mobile sorteringsanlæg, som er blevet kørt rundt til kraftvarmeværker i hele landet, men i 2018 indviede Meldgaard Gruppen en stationær slaggesorteringsfabrik på Eltangvej i Koldings nordlige industriområde. Her sorteres værdifuldt jern, metal og andre urenheder fra slaggen, så der tilbage er store bunker af gråsort materiale.



Det giver jo mening, at vi genbruger noget af det, vi selv har skabt, og sparer nogle naturlige råstoffer, som vi er ved at være i knaphed for.

Henrik Meldgaard, direktør, Meldgaard Gruppen.



- Og det kan bruges til erstatning for sand og stabilgrus fra grusgravene. Det kan for eksempel bruges til vejbyggerier og som fundament under bygninger og altså også til opfyldning, forklarer direktør Henrik Meldgaard, der oplyser, at slaggen skal leve op til strikse krav og analyser, før det må videreanvendes. Derfor er der ingen grund til at frygte, at det vil forurene havmiljøet, forsikrer han.

- Nej, når vi leverer det til entreprenøren, lever det op til alle krav og er et harmløst produkt.  Og så giver det jo mening, at vi genbruger noget af det, vi selv har skabt, og sparer nogle naturlige råstoffer, som vi er ved at være i knaphed for, siger Henrik Meldgaard.

Meldgaard Gruppen har leveret slagge til inddæmning af land før, men projektet i Kolding bliver et af de største, oplyser han.

Annonce

Faste ruter

I aftalen med Kolding Kommune indgår der fastlagte ruter, så der ikke køres med slaggelæssede lastbiler gennem bymidten i myldretiderne. For at mindske støv vil alle lastbiler få vasket hjulene både ved virksomheden og ved Marina City, ligesom nogle aktiviteter rykker inden for i en hal.

Det er arealet til højre langs Skamlingvejen, der skal forvandles fra vand til land ved hjælp af slagge. Den blå stiplede linie markerer grænsen mellem fjord og land i dag.  Illustrationen viser, hvordan Marina City skal indrettes.  Illustrationsplan: Kolding Kommune

I Marina City skal der opfyldes 80.000 kvadratmeter søterritorium fra den landfaste del af Marina Syd og ud langs Skamlingvejen. Arealet skal bruges til bådoplag, havnepromenade, veje, parkering, strandpark, marine anlæg og klubhuse - men ikke boliger.

Marina City

  • Ifølge plangrundlaget skal der i Marina City bygges op til 325-350 boliger og anlægges 1000 bådepladser. Marinaen skal samle den nuværende Lystbådehavn Nord og Marina Syd.
  • 24 af Kolding Byråds 25 medlemmer godkendte rammelokalplanen for Marina City 26. januar. Kun EL stemte imod.
  • Planen tillader byggeri i forskellige højder i området - nogle steder op til otte etager, og en enkelt bygning må ryge op i 16 etager.
  • Ifølge tidsplanen skal den nye lystbådehavn inklusiv husbådepladser og de første byggerier tages i brug i 2023.
Annonce
Kolding For abonnenter

Voldtægtssag skaber utryghed hos beboere i ungdomsboliger: - Jeg føler hele tiden, jeg skal gå og holde øje med, hvem der render rundt her

Danmark

Onsdagens coronatal: Nu er over 74 procent af befolkningen færdigvaccineret

Sydjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Annonce
Annonce
Annonce
Vejen

Venstrepolitiker og chef på flyvestationen får skarp kritik af Arbejdstilsynet: Mobber og skaber frygt

Sønderborg For abonnenter

Politimand frygtede for sit liv: Bosnisk pistolmand kan vende retur til Danmark om seks år

Varde

Hotel lever takket være opbakning: Men borgere taber penge, fordi folkeejet anpartsselskab er sendt til tvangsopløsning

Varde

Krav om at ældremad skal produceres i Varde holder ikke i retten : Forventer at flytte 2-3 medarbejdere til Vejle

Billund

Davidsen i Billund lukker: Vi har ikke udsigt til at skabe en lønsom forretning i Billund

Varde For abonnenter

80-årige Flemming mister stort beløb på, at hotellet i hjembyen overlever: - Jeg låner stadig penge ud til gode projekter

Livsstil

Du kan opleve DM i Kolding: Her skal klatrene kæmpe om medaljer uden sikkerhedsnet

Sydjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Esbjerg For abonnenter

Kendt værtshus i Østerbyen går konkurs: Men der er stadig dans og kolde pilsnere i hytten

Danmark

Kulturministeren er skræmt over danske børns Youtube-forbrug: - Jeg er bange for algoritmer, jeg ikke forstår

Sønderborg

Voldsomt vejr vinder over færgerne: Alslinjen aflyser alligevel flere afgange

Vejen For abonnenter

Stormøde i kriseramt klub: Erhvervsmand vil samle opbakning til at genrejse klubben

Sydjylland

Glemsomme syd- og sønderjyder hjælper tyvene med at begå indbrud: Politiet opfordrer til at huske at låse døre og lukke vinduer

Annonce