Annonce
Sønderborg

Marts, august, november: Løbende skolestart kaldes både en succes og skaber bekymring

På Nordals-Skolen er børnene på et stamhold, som i princippet fungerer ligesom de klassiske klasser. Det anderledes er, at der er elever fra 0. til 2. klasse på samme stamhold, fordi der er rullende skolestart. Arkivfoto: Claus Thorsted
Nordals Skolen og Nørreskov-Skolen betegner den rullende skolestart som en succes trods nogle kritikpunkter fra enkelte lærere, men det er op til politikerne at afgøre, om ordningen skal fortsætte.

Nordals: Når noget er rigtig godt, er der ofte et 'men'.

Det er også tilfældet i evalueringen af den rullende skolestart samt aldersintegreret undervisning på Nordals Skolen og Nørreskov-Skolen. Den fortæller, at klasselærerne på tredje årgang på de to skoler oplever at have brugt mere tid på at skabe en fællesskabsfølelse.

Klasselærerne i 3. klasserne ser også en stor spredning på elevernes faglige niveau samt flere fagligt svage elever sammenlignet med tidligere. Den udfordring skal tages alvorlig, lyder det fra skoleleder på Nørreskov-Skolen Mike Georg Foss.

Annonce

- Vi vil aldrig kunne sikre, at alle elever har samme niveau. Det er uanset, hvilken model vi anvender, men vi kan bestræbe os på, at det er så lige som muligt. På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at sige, om det tilsyneladende lavere faglige niveau skyldes projektet eller kun knytter sig til denne årgang. Det er vi alle opmærksomme på, siger han og påpeger samtidig, at effekterne ved den rullende skolestart er overvejende positive.

Selv vil skolelederen kalde den en succes, hvilket stemmer meget godt overens med evalueringsrapporten.

Af den fremgår det, at størstedelen af pædagoger, lærere og forældre er tilhængere af den rullende skolestart og aldersintegreret undervisning.

- Det opleves, at modellen bidrager til, at nye elever hurtigere integreres på skolen og falder til, står der i evalueringsteksten.

Børnenes sociale fællesskab fremhæves også, som en succes, da eleverne i en spørgeskemaundersøgelse selv beretter, at alle leger med alle. Det anser de som en fordel, fordi der derved er flere potentielle venner at vælge imellem.


Det er vores klare opfattelse og oplevelse, at børnene er mere læringsparate og trives bedre, fordi de kommer i skole, når de er klar til det

Mike Georg Foss, skoleleder på Nørreskov-Skolen


Desuden har tilstrømningen af elever til de to skoler også været stigende siden august 2018, hvor modellen blev taget i brug. Især Nørreskov-Skolen har haft vækst.

Forbedringsforslag

Selv om tilfredsheden er stor, har skoleledelserne samt personalet i både børnehaver og på de to skoler forslag til justeringer. Herunder hvordan overgangen til 3. klasse bliver.

På Nørreskov- Skolen er de allerede gået i gang med at forbedre den ved at styrke relationen mellem de kommende klasselærere og eleverne.

- En dag om ugen skal de have undervisning sammen, men uden at lærerne endnu ved, hvordan de kommende klasser kommer til at se ud. Dem skal de være med til at danne, forklarer Mike Georg Foss.

Rullende skolestart

I august 2018 indførte Nordals Skolen og Nørreskov-Skolen rullende skolestart. Det betyder, at skolerne får nye børn ind i skolen tre gange årligt: d. 1. august, d. 1. november og d. 1. marts.

Børnene er på et stamhold, som i princippet fungerer ligesom de klassiske klasser, men er aldersintegreret, så der er elever fra 0. til 2. klasse på samme stamhold. Det består af to primærgrupper, der tilsammen må være på op til 40 elever.

På stamholdene er der to voksne - lærere, pædagoger eller børnehaveklasselærere.

Det er intentionen, at et barn begynder i skole så tæt på sin seks års fødselsdag som muligt, men startdatoen aftales i en tæt dialog mellem forældre, børnehaven og skolen.

I distriktets børnehaver vil børnene komme i skolegruppen ca. et år inden skolestart – det vil sige omkring det tidspunkt, hvor dit barn fylder fem år. Ligesom i skolen vil skolegrupperne optage nye børn tre gange om året: 1. marts, 1. august og 1. november.

Ifølge ham vil elever og forældre få besked om de kommende klasser i maj. Herefter vil det være muligt for klasselærerne at arrangere forskellige sociale aktiviteter, som kan ryste eleverne godt sammen, inden de overgår til en mere klassisk skolegang efter sommerferien.

Et andet forbedringspunkt, der er nævnt af flere personalegrupper, er kommunikationen mellem skole og børnehave. Den, mener både pædagoger og skolepersonalet, kunne være stærkere.

- Der vil altid være noget, vi kan tilpasse. Og det skal vi gøre, men vi er rigtig glade for at have de muligheder, som den her model giver os og vil rigtig gerne fortsætte den, da det er vores klare opfattelse og oplevelse, at børnene er mere læringsparate og trives bedre, fordi de kommer i skole, når de er klar til det, siger Mike Georg Foss.

På et møde onsdag skal børne- og uddannelsesudvalget i Sønderborg Kommune beslutte, om Nørreskov-skolen og Nordals Skolen fortsat skal have rullende skolestart og aldersintegreret undervisning.

Annonce
Danmark

Onsdagens coronatal: 353 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Ukrainer idømt fire års fængsel, udvisning og bøde på 71 mio kr. i stor sag om ulovlig cigaretfabrik: - Først i dette øjeblik er det gået op for mig, hvor alvorligt det er

Danmark

CureVacs vaccine opfylder ikke kriterier i afgørende studier: Den er kun 47 procent effektiv

Annonce