Annonce
Billund

Massiv vækst på regionale ruter skaber øget vestdanske turisme

Juni blev endnu en rekordmåned for Billund Lufthavn.
Igen er juni en rekordmåned for Billund Lufthavn. De næsten 30 ruter, der forbinder Billund direkte til nordiske, britiske og centraleuropæiske storbyer, betyder også øget turisme i Vestdanmark.

Billund: Juni blev endnu en rekordmåned for Billund Lufthavn. 374.581 passagerer gik igennem terminalen, svarende til en vækst i forhold til sidste år på 7,6 procent. Fremgangen i juni var fordelt på alle typer passagerer og destinationer.

I juni blev den helt store vækstgenerator i Billund Lufthavn de regionale ruter. Hver tredje passagerer i lufthavnen benyttede en af de næsten 30 ruter, der forbinder Billund direkte til blandt andre nordiske, britiske og centraleuropæiske storbyer. Væksten skabes blandt andet af nye ruter og flere afgange til Wien, Kiev, Iasi, Manchester, Bergen, Stord og Edinburgh.

Adm. direktør Jan Hessellund siger:

- Disse ruter skaber naturligvis unikke muligheder for jyder og fynboer for at opleve europæiske storbyer og samtidig gør de livet meget lettere når venner og familie skal besøges, men endnu vigtigere er det at ruterne også skaber øget turisme i Vestdanmark.

Annonce

Flere udlændinge

Undersøgelser viser, at 40 procent af lufthavnens passagerer der benytter hub- eller regionalruter til Billund, er udenlandske.

- De nye regionale ruter er blandt andet årsag til, at man på vestdanske overnatningssteder, attraktioner og butikker lige nu møder flere britiske, polske og østrigske turister, siger Jan Hessellund.

De 10 ruter og netværksflyselskaber, der forbinder Billund Lufthavn med de store europæiske trafikknudepunkter, oplevede ligeledes kraftig vækst i juni. Mere kapacitet og flere afgange med LOT, Lufthansa, Air Baltic og Brussels Airlines sikrede over ni procent vækst på disse ruter.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce