Annonce
Erhverv

McDonalds sælger for milliarder ved at levere lige til døren

Mariana Bazo/Reuters
Sidste år omsatte McDonalds' leveringsservice alene for 27 milliarder kroner, viser årsregnskab.

Den amerikanske kæde McDonalds har sidste år både solgt mere og tjent mere på sit salg af burgere og pommes frites.

Med til at trække salget op har været kædens leveringsservice McDelivery, hvor kunder kan få bragt maden direkte til døren.

Sidste år omsatte alene denne del for mere end fire milliarder dollar, svarende til 27 milliarder kroner. Det fremgår af McDonalds' årsregnskab.

Ifølge McDonalds bliver McDelivery nu tilbudt hos næsten 25.000 restauranter. Ni af dem ligger i Danmark.

Samlet set omsatte hele McDonalds-kæden i 2019 for cirka 21,1 milliarder dollar. Det svarer til 143 milliarder kroner og var en lille forbedring i forhold til omsætningen året før.

På bundlinjen tjente kæden cirka seks milliarder dollar, som i dansk valuta er lige knapt 41 milliarder kroner. Også her var der tale om en forbedring i forhold til året før.

McDonalds offentliggør ikke salgstal for sine enkelte regioner. Men globalt har der været en samlet fremgang på 5,9 procent i det sammenlignelige salg.

Det er salget i de restauranter, der har været åbne i minimum 12 måneder.

Ifølge McDonalds er væksten på 5,9 procent den højeste i mere end et årti.

Den amerikanske burgerkæde blev grundlagt i 1940 i USA med hotdogs og altså ikke burgere på menuen.

Først i 1948 blev burgeren valgt som et af flagskibene på menukortet.

Den første McDonalds-restaurant åbnede i Danmark i 1981.

I dag har McDonalds som en af verdens største burgerkæder mere end 36.000 restauranter i mere end 100 lande.

/ritzau/

Annonce
Link til meddelelse fra McDonalds
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Stor ståhej for ingen krænkelse

Det er fastelavnstid og dermed højsæson for det at klæde sig ud, og hvis du tror, at det er sjov og ballade, har du sovet i timen. Udklædning tager man ikke let på i dag. Der er vildt mange hensyn, der skal tages. En god udklædning skal ikke bare være flot, sjov, vellignende eller godt tænkt. Den skal være politisk korrekt. Ve dig, hvis du begår en fejl. TV2-vært Mette Helena Rasmussen, mest kendt fra programmet Nybyggerne, tog et muslimsk tørklæde på og lagde et billede af sig selv på Instagram. Klar til fest. Så stod hun ellers for skud. Som var hun selve tønden til en fastelavnsfest, haglede slagene ned over hende. Hun blev kaldt racist. Hun blev kaldt dum. Hun skyndte sig at undskylde. Det er den typiske reaktion i sådanne sager. En hurtig undskyldning. Det var også sådan Canadas premierminister, Justin Trudeau, i efteråret, krisehåndterede, da et gammelt billede fra en udklædningsfest i 2001 dukkede op. Det viste ham som Aladdin med ansigtet malet brunt. Undskyld. Undskyld. At man tyr til undskyldning og tilbagetog, når uvejret rejser sig, er forståeligt. Kritikken er ofte overvældende, og stemplet Racist er voldsomt. Det ville dog være befriende om nogen turde møde larmen med et: Ti dog stille. Det er så uhyre let at blive krænket, og mange lever tilsyneladende deres digitale liv i en evig på jagt på sager, der kan stimulere raseriet, og det var lige præcis en sådan gruppe tapre netsoldater, som for i flint i kommentarsporet, da Mette Helena Rasmussen havde lagt sit billede på nettet. Programmet ”Kulturen på P1” undersøgte sagen, talte med en række muslimske kvinder – ikke en var provokeret eller krænket. Alle var derimod forbløffede over hele affæren. Det vil tynde så dejligt ud i krænkelsesdebatterne, hvis vi hver især nøjes med at blive krænket på egne vegne. Føler vi os alligevel draget til at tage en minoritet i forsvar, det behov kan opstå, vil det klæde engagementet, om vi sikrer os, at vores hjælp og indsats faktisk er efterspurgt af dem, vi har tænkt os at agere talsmænd for. Og er den ikke det: Så ti dog stille.

Annonce