Annonce
Klima

Mennesker er blevet bedre til at modstå klimakatastrofer

De senere årtier er de økonomiske og menneskelige skader fra voldsomt vejr faldet drastisk.

Verden er blevet bedre til at modstå skadevirkningerne af voldsomt vejr og oversvømmelser. Det viser et studie offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Global Environmental Change.

Antallet af menneskelige dødsfald og økonomiske tab på grund af hedebølger, stærk kulde, oversvømmelser, storme og lignende klima-relaterede katastrofer er faldet betydeligt de seneste årtier. Skaderne i perioden fra 2007 til 2016 lå i gennemsnit 80 procent under niveauet i 1989. Det skyldes bedre varsling og strategier til at håndtere katastroferne.

Verden over bliver voldsomt vejr mere almindeligt i takt med klimaforandringerne. Den bedre varsling og håndtering forhindrer ikke den slags katastrofer, men afbøder nogle af skaderne.

Studiet viser også, at de fattigste lande stadig rammes hårdest af de vilde vejrfænomener, men at forskellen mellem skaderne i rige og fattige lande ikke længere er så stor, som den har været.

Annonce

Verdens Bedste Nyheder

Denne artikel er produceret af Verdens Bedste Nyheder, som er et uafhængigt medie, der laver konstruktiv journalistik med udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

Verdens Bedste Nyheder fokuserer på ofte oversete fremskridt, potentialer og løsninger på verdens udfordringer.

Læs mere på verdensbedstenyheder.dk

Overvågning af tyfonen Kimmuri i det østlige Filippinerne i starten af december 2019. Foto: Greeenpeace/Basilio H. Sepe/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Danmark

Hård straf for at bruge mobilen bag rattet: Så mange har fået et klip i kørekortet

Annonce