Annonce
Biler

Mercedes E-Klasse skruer op for højteknologien

Den store Mercedes E-Klasse får et omfattende facelift, som blandt andet omfatter en fartpilot, der kan se trafik, inden føreren opdager den.

Der er i høj grad lagt vægt på de indre værdier, når den store Mercedes E-Klasse får et facelift inden for de næste par måneder. Her åbner det tyske prestigemærke nemlig for en mulighed for en række nye sikkerheds- og infotainmentsystemer.

Det står klart, efter at Mercedes har sluppet et par billeder af den formummede E-Klasse løs. De viser en stribe modeller til test i amerikanske Las Vegas.

Modellen vil kunne fås med en række avancerer hjælpefunktioner. Det gælder blandt andet Active Distance Assist Distronic, som er en fartpilot, der kan indpasse bilens hastighed til den forankørende trafik, endda før føreren ser den. Det sker ved hjælp af live-opdateringer om trafikken, og den virker op til 100 kilometer i timen.

Annonce

Mercedes E-Klasse

Modellen er nu produceret i fem generationer.

Den første kom på banen i 1993 og den seneste i 2017.

Digital instrumentering

Her er også automatisk nødbremse, som virker ved svingmanøvrer, blindvinkel-assistent, der også fungerer, når bilen holder stille, så man ikke åbner døren op i cyklister, sving-assistent, der hjælper ved undvigemanøvrer, samt sidekameraer, der holder øje med bilen langs siderne.

Inden døre kommer der også et nyt rat, mens den digitale instrumentering med to skærme på 10,25 tommer, som vi kender i dag, bliver standard. Her bliver ud over det stemmestyrede MBUX-system med Augmented Reality, som kan smelte for eksempel navigationssystemet og videooptagelser af vejen sammen, også interiør-assistent, som kan reagere på gestikulering. Klimaanlæg og sædemassagen kan også sættes op i programmer, der skal spille sammen med individuelle fitness og velvære opsætninger. Her er flest muligheder i modellerne med 48-volts-systemer eller plug-in-hybrider, hvor der er et større batteri at arbejde med.

Flere plug-in-hybrider

Samtidig kommer der et nyt system til overvågning af kvaliteten af den luft, som trækkes ind i kabinen. Det er noget, som især er relevant, når man færdes i de store byer. På de ydre linjer kommer der en let opgradering af modellen, der kom på banen i 2017, og som får nye full LED-forlygter, der standard, sammen med nye LED-kørelys.

E-Klassen fik opgraderet motorprogrammet i fjor med nye fire- og sekscylindrede motorer, men flere er på vej, men den delvist elektrificerede del udbygges, så der snart vil være syv plug-in-hybrid-varianter, der også omfatter de firehjulstrukne 4Matic-modeller og stationcars.

Den nye model i taxa-klassen får mulighed for nyt avanceret sikkerhedsudstyr som fartpilot, der ved hjælp af trafikopdatereringer indpasser bilen efter den forankørende trafik, inden føreren kan se den. Foto: Mercedes
E-Klassen fik flere nye motorer i fjor. Men programmet med især delvist elektrificerede modeller udbygges, så der kommer syv plug-in hybrider. Foto: Mercedes
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Esbjerg står sammen: Stor donation af beskyttelsesudstyr til Sydvestjysk Sygehus

Leder For abonnenter

Åbne kirker var tåbelig ide

Bevares. Vi kan nok alle trænge til et trøstende ord i denne krisetid med udsigt til både sygdom og økonomisk nedtur. Her er det kristne budskab om tro, håb og kærlighed så relevant som nogensinde. Men vi behøver ikke at være fysisk sammen om den oplevelse. Den moderne teknologi byder på rigelig mulighed for at forrette gudstjenester på utraditionel, men sikker vis. Derfor må man undre sig over, at Kirkeministeriet i første omgang besluttede at åbne kirkerne til påske. Naturligvis er påsken en af kirkeårets største helligdage. Men enestående forhold kræver også enestående løsninger. Den nuværende epidemi er absolut en af de undtagelser, der berettiger til for en gangs skyld at aflyse den fysiske kirkegang – selv i påsken. Statsminister Mette Frederiksen har stillet danskerne i udsigt, at vores samfund langsomt kan åbne op igen efter påsken. Betingelsen er, at smittekurven fortsætter med at flade ud. Det sker imidlertid kun, hvis vi viser agtpågivenhed og undgår letsindig adfærd. I praksis vil det formentlig i de fleste kirker være muligt at gennemføre en påskegudstjeneste med god afstand mellem deltagerne. Ikke desto mindre er netop en gudstjeneste netop et eksempel på, at flere mennesker unødigt forsamles. Derfor er det godt, at beslutningen nu er trukket tilbage. Blandt andre sognepræst Dennis Voss Stensgaard fra Vester Nebel havde på forhånd afviset at holde gudstjeneste. I hans tilfælde kunne det ske med god samvittighed. Han er sygemeldt, fordi han formentlig selv er smittet med coronavirus. Ikke desto mindre gav han i utvetydige vendinger udtryk for sin frustration over kirkeministeriets udmeldinger. I hans øjne var det blandt andet en hån mod de unge, der netop på grund af den aktuelle epidemi har fået udskudt deres konfirmationer til august og september. Koldings borgmester, Jørn Pedersen var enig og opfordrede andre præster til at følge Dennis Voss Stensgaards eksempel. Lykkeligvis bredte den sunde fornuft sig til sidst også til ministeriet.

Danmark

Liveblog: Tyskland har nu 1000 corona-dødsfald

Annonce