Annonce
Biler

Mercedes E-Klasse skruer op for højteknologien

Den store Mercedes E-Klasse får et omfattende facelift, som blandt andet omfatter en fartpilot, der kan se trafik, inden føreren opdager den.

Der er i høj grad lagt vægt på de indre værdier, når den store Mercedes E-Klasse får et facelift inden for de næste par måneder. Her åbner det tyske prestigemærke nemlig for en mulighed for en række nye sikkerheds- og infotainmentsystemer.

Det står klart, efter at Mercedes har sluppet et par billeder af den formummede E-Klasse løs. De viser en stribe modeller til test i amerikanske Las Vegas.

Modellen vil kunne fås med en række avancerer hjælpefunktioner. Det gælder blandt andet Active Distance Assist Distronic, som er en fartpilot, der kan indpasse bilens hastighed til den forankørende trafik, endda før føreren ser den. Det sker ved hjælp af live-opdateringer om trafikken, og den virker op til 100 kilometer i timen.

Annonce

Mercedes E-Klasse

Modellen er nu produceret i fem generationer.

Den første kom på banen i 1993 og den seneste i 2017.

Digital instrumentering

Her er også automatisk nødbremse, som virker ved svingmanøvrer, blindvinkel-assistent, der også fungerer, når bilen holder stille, så man ikke åbner døren op i cyklister, sving-assistent, der hjælper ved undvigemanøvrer, samt sidekameraer, der holder øje med bilen langs siderne.

Inden døre kommer der også et nyt rat, mens den digitale instrumentering med to skærme på 10,25 tommer, som vi kender i dag, bliver standard. Her bliver ud over det stemmestyrede MBUX-system med Augmented Reality, som kan smelte for eksempel navigationssystemet og videooptagelser af vejen sammen, også interiør-assistent, som kan reagere på gestikulering. Klimaanlæg og sædemassagen kan også sættes op i programmer, der skal spille sammen med individuelle fitness og velvære opsætninger. Her er flest muligheder i modellerne med 48-volts-systemer eller plug-in-hybrider, hvor der er et større batteri at arbejde med.

Flere plug-in-hybrider

Samtidig kommer der et nyt system til overvågning af kvaliteten af den luft, som trækkes ind i kabinen. Det er noget, som især er relevant, når man færdes i de store byer. På de ydre linjer kommer der en let opgradering af modellen, der kom på banen i 2017, og som får nye full LED-forlygter, der standard, sammen med nye LED-kørelys.

E-Klassen fik opgraderet motorprogrammet i fjor med nye fire- og sekscylindrede motorer, men flere er på vej, men den delvist elektrificerede del udbygges, så der snart vil være syv plug-in-hybrid-varianter, der også omfatter de firehjulstrukne 4Matic-modeller og stationcars.

Den nye model i taxa-klassen får mulighed for nyt avanceret sikkerhedsudstyr som fartpilot, der ved hjælp af trafikopdatereringer indpasser bilen efter den forankørende trafik, inden føreren kan se den. Foto: Mercedes
E-Klassen fik flere nye motorer i fjor. Men programmet med især delvist elektrificerede modeller udbygges, så der kommer syv plug-in hybrider. Foto: Mercedes
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

112

Beredskabet lagde en truende mast ned

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce