Annoncørbetalt indhold

Mere end halvdelen af verdens befolkning bruger sociale medier ifølge en ny rapport

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoret indhold

De mest anvendte sociale medier er Facebook, YouTube og WhatsApp med Instagram, WeChat og TikTok lige i hælene.


Annonce

En rapport fra 2021 om verdensbefolkningens vaner på de sociale medier er frigivet og viser en kraftig stigning i brugen. Rapporten er et samarbejde mellem We Are Social og Hootsuite og viser også vækst inden for e-handel, streaming og spil.


De mest populære sociale medier vokser


Ifølge rapporten er der nu 4,20 milliarder brugere på sociale medier, hvilket er et tal, der er vokset med så meget som 490 millioner det sidste år. Man så en stigning på 13%, og at så mange som 53% af verdens befolkning nu er forbundet med sociale medier. Sociale medier omfatter også populære messaging-apps som fx Facebook Messenger, WeChat (også kendt som Weixin), Telegram og Snapchat. Apps og hjemmesider som Reddit, Quora og Pinterest tælles også som sociale medier med en stigende brugerbase.


Hvis du ser på de mest besøgte hjemmesider i verden, kommer Google først, YouTube på andenpladsen og Facebook som verdens tredje mest besøgte side med over 15 milliarder besøg i alt og 2,8 millioner aktive brugere om måneden.


Mobiltelefonen er den vigtigste enhed


Mere end 98% af brugerne på sociale medier forbinder via mobil. Mobilbrug i verden anslås til 5,22 milliarder mennesker ud af hele verdens befolkning, og det svarer til ca. 66,6% af alle mennesker. Lige nu er der 4,66 milliarder internetbrugere eller 59,5% af befolkningen. Det anslås, at vi bruger 4 timer om dagen på vores mobiltelefoner, og det overstiger den tid, vi ser tv.


Intet mindre end 1,3 millioner nye brugere opretter forbindelse til sociale medier hver dag, og den gennemsnitlige bruger er online i hele 2 timer og 25 minutter på sociale medier hver eneste dag. Tiden brugt på sociale medier er vokset hvert år, men den er dog ikke vokset så stærkt siden 2019 sammenlignet med tidligere år.


Et skræmmende tal er den samlede tid, som verdens befolkning forventes at bruge på sociale medier i 2021: Det anslås til at blive 3,7 billioner timer – svarende til 420 milliarder år.


Efterhånden som den tilsluttede tid øges, ses der også en stigning svindel og kriminalitet online. For at beskytte deres data og personlige oplysninger vælger flere og flere mennesker at oprette forbindelse til virtuelle private netværk, som krypterer internettrafik og gør det sværere at hacke sig ind på både smartphones, computere og smart-homes. Den nemmeste måde at beskytte dig på er at installere en VPN på routeren.


”De fleste forbrugere mangler stadig viden, når det kommer til datasikkerhed, og ofte har de en adfærd online, som udsætter deres privatliv for fare. I en stadig mere tilsluttet verden bør alle tage skridt til at beskytte deres sikkerhed og privatliv, bl.a. med brugen af en VPN for at skabe en mere sikker forbindelse, ved hjælp af tofaktorbekræftelse til deres vigtigste onlinekonti og kontrollere deres sikkerhedsindstillinger på sociale medier,” siger sikkerhedseksperten Harold Li, administrerende direktør for ExpressVPN.


De lande, hvor man bruger mest tid på sociale medier


Der er store forskelle i brugen af ​​sociale medier, når man sammenligner forskellige lande. På førstepladsen har vi Filippinerne, hvor beboerne tilbringer mere end 4 timer om dagen på forskellige sociale medier. Det er en hel halv time mere end colombianerne, der kommer på andenpladsen. Brasilien følger kort derefter med Kenya, Nigeria og Sydafrika, der indtager fra tredje til sjette plads.


Ud over Filippinerne domineres toppen af​​listen af ​​lande, hvor mest tid bruges online på sociale medier af lande i Latinamerika og Afrika. Det skal bemærkes, at rapporten kun omfatter brugere over 16 år.


I Skandinavien ligger vi en smule lavere, hvor Sverige ligger 1 time og 48 minutter om dagen og Danmark 1 time og 41 minutter om dagen.


De mest beskedne brugere af sociale medier, der er inkluderet i rapporten, er Japan, hvilket er 51 minutter om dagen pr. bruger, men tallet er stadig 13% højere end sidste år.


Den samlede tid forundet varierer fra land til land


Rapporten viser også chokerende statistikker, når det kommer til den samlede tid, vi bruger online om dagen. Den gennemsnitlige person bruger næsten 7 timer om dagen på internet over alle enheder. Hvis du så ser på vores samlede vågne timer pr. døgn, svarer vores tilsluttede tid til hele 42% af vores vågne liv, hvilket også er en stigning fra tidligere år.


Også her ses den samme forskel mellem lande, som man så, når det kommer til brugen af ​​sociale medier. De lande, hvor man er mest forbundet, finder man også i Asien som bl.a. Indonesien, Thailand og Taiwan. Japan indtager den eftertragtede sidste plads blandt de adspurgte lande og ender nederst på listen med 4 timer og 25 minutter i samlet forbundet tid pr. person.


Fremtiden og brug af nettet


Der er ingen tegn på, at vi kommer til at bruge sociale medier mindre i de kommende år, eller at vi kommer til at være mindre online, men vores vaner ser ud til at ændre sig, og nogle sociale medier erstattes af andre med tiden, især blandt yngre generationer, der altid finder og tester nye apps og metoder til at kommunikere.


Man ser en stigning i alternative søgemetoder som fx stemmesøgninger og billedsøgninger via Pinterest og Google, flere sociale medier baseret på stemmekommunikation og en række nye tjenester til arbejde online i den nye virkelighed, hvor vi skal arbejde og socialisere på afstand.


De mest anvendte sociale medier i dag vokser ikke længere i samme hastighed, og nogle giganter, såsom Facebook, har trods deres dominans grund til at holde øje med morgendagens apps og vores konstant skiftende forhold til medier og kommunikation.

Denne artikel indeholder sponsoret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.