Pilen peger den rigtige vej for tilfredsheden med mærker, værksteder og forhandlere. Det viser den seneste store Autoindex-undersøgelse, hvor FDM i år har spurgt 23.000 danske bilejere. Her er der nemlig igen i år stigende tilfredshed med de fleste mærker.
BMW besætter igen i år førstepladsen på listen over den samlede score fordelt på 23 mærker, fulgt af Mercedes, Volvo, Toyota og Audi, mens Fiat ligger helt i bunden.
Tesla og Dacia er nu for første gang rykket ind på listen. Det sker efter, at der nu er statistisk sikkerhed for et retvisende billede. Her brager Tesla ind med høj placering som nummer 6, lige efter Audi, mens Dacia besætter en 19.-plads.
Der er dog klare nuancer i delresultaterne. Mens Tesla henter topplaceringer i kategorierne ”Mærkernes kvalitet” og ”Bilernes kvalitet”, er der bundkarakter til ”Forhandlerens kvalitet” og ”Værkstedernes kvalitet”. Her ligger Dacia mere jævnt, pænt under middel på alle områder.
Sådan scorer bilmærkerne
2. Mercedes: 908
3. Volvo: 906
4. Toyota: 903
5. Audi: 888
6. Tesla: 888
7. VW: 884
8. Skoda: 882
9. Honda: 881
10. Mazda: 870
11. Suzuki: 865
12. Hyundai: 865
13. Kia: 861
14. Peugeot: 857
15. Nissan: 854
16. Ford: 854
17. Seat: 849
18. Opel: 849
19. Dacia: 846
20. Renault: 844
21. Citroën: 841
22. Mitsubishi: 839
23. Fiat: 815
Kilde: FDM
Plads til forbedring
Bo Christian Koch, som er chefredaktør på FDM’s medlemsmagasin, Motor, uddyber:
- Tesla laver nogle spændende og velkørende biler, som ejerne er begejstrede for. Der er blandt Tesla-ejere også en stor loyalitet over for mærket. Derfor overrasker det ikke, at bilmærket ligger i top, når det gælder vurderingen af selve bilen, siger han.
Samtidig er der altså ringe vurdering af Teslas værksteder og forhandlere. Her ligger mærket enten helt i bund eller næstsidst blandt de 23 bilmærker.
- Modsat andre bilmærker har Tesla ikke et egentligt forhandlernet med den kundekontakt og service, det giver. Samtidig er man som Tesla-ejer reelt låst til mærkets værksteder, der har haft svært ved at følge med, og ventetiden på reparationer og udbedring af fejl har været lang. Det står ikke mål med prisen, og det skuffer bilejerne, siger Bo Christian Koch, der forudser flere utilfredse kunder, hvis mærket ikke strammer sig an.
- Tesla er den mest solgte elbil herhjemme og kan forvente at få flere kritiske bilejere de kommende år. Derfor bør de også oppe sig, så det ikke kun er selve bilen og mærket, der begejstrer, men i lige så høj grad oplevelsen af alt det udenom, siger han.
Hæderlig oplevelse
Dacia, som hører under Renault-koncernen, har fra starten markedsført sig som lavprisbil. Derfor er placeringen i den tunge ende heller ikke overraskende, men billedet er alligevel nuanceret.
- Selvom Dacia henvender sig til en helt andet type kunder end Tesla, kan det stadig være svært at indfri forventningerne. For selvom man køber en relativ billig bil, skuffer kvaliteten alligevel mange. Til gengæld klarer Dacia sig næsten hæderligt, når det gælder ejernes oplevelse af mærkets forhandlere og værksteder. Her ligger de kun lige under gennemsnittet og langt over Tesla, siger Bo Christian Koch.
BMW kan nu smykke sig af at have den samlede højeste score for niende år i træk. Bag ved tallene gemmer sig det faktum, at BMW har højeste score på bilens kvalitet og bilejernes loyalitet, mens Toyota scorer højeste point på værkstedernes og forhandlernes kvalitet.
Autoindex
I det samlede svar vægtes bilens kvaliteter med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.