Annonce
Esbjerg

Michelle satte sit håb til Jacob Haugaard

Foto: André Thorup
Michelle Rankenberg var med som frivillig for første gang.

Esbjerg: Michelle Rankenberg fra Esbjerg var med som frivillig ved nytårskuren.

- Det gør jeg for at hjælpe de hjemløse, sagde hun og roste maden.

- Den er god, lød det.

Michelles opgave var sammen med en håndfuld andre frivillige med til at samle tallerkener og bestik sammen under spisningen.

Skal I så også vaske op?

- Nej.

Har I haft travlt?

- Lidt

Har I drukket nogle øl undervejs?

- Nej.

Michelle Rankenberg fortalte, at det er første gang, hun var med til nytårskuren for de hjemløse og udsatte.

Hvad synes du så om Jacob Haugaard?

- Han er god, lød det kortfattet fra Michelle, der ellers er en meget talende pige.

Måske havde hun travlt med at spise, inden hun og kollegaen skulle rundt ved bordene og samle mere beskidt service ind. Hun nåede dog at tilføje:

- Jacob kan sætte gang i en fest, så jeg håber, der kommer endnu mere gang i den om lidt.

Annonce

Brødtekst

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa

Nu spidser det til i sag om tyskere huskøbere i Danmark: Styrelse kan sende minister i samråd

Leder For abonnenter

Det utilgivelige læk

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Det nyder vi som borgere godt af, når vi eksempelvis kan betale i supermarkedet via en app, eller når vi skal i kontakt med offentlige myndigheder og ikke behøver af møde fysisk op. Tager man blot et smut syd for grænsen, vil man opdage et samfund, der virker tilbagestående i forhold til at høste fordelene af et digitaliseret samfund. Men udviklingen har også sine omkostninger. Eksempelvis kan det være svært for ældre at finde ud af selvangivelsen eller anden form for computerkontakt med myndighederne. Disse generationsudfordringer gøres der meget for at afbøde, men nogle omkostninger er af en karakter, så de er utilgivelige. En sådan er Sygehus Lillebælts læk, som netop er blevet kendt i offentligheden, af fortrolige oplysninger om godt en halv million patienter. Kort fortalt har blandt andet cpr-numre, navne og hjerteoplysninger i flere end fem år ligget tilgængelige for alle 26.000 ansatte i Region Syddanmark samt et ukendt antal samarbejdspartnere fra ind- og udland. Regionen og sygehuset er blevet kritiseret for lækket i en afgørelse fra Datatilsynet, men lægelig direktør på Sygehus Lillebælt Mads Koch Hansen har "ikke fantasi til at forestille sig", at nogle ansatte uberettiget skal have gjort brug af patienternes oplysninger. Det kræver nu ellers ingen livlig fantasi at forestille sig, at der blandt 26.000 ansatte samt samarbejdspartnere i ind- og udland skulle findes et enkelt broddent kar, hvis moral og syn på tavshedspligt er flosset. Selv om den i øvrigt afgående lægelige direktørs tillid til sine ansatte kan være sympatisk, er den grænsende til naiv. Desværre oplever vi af og til disse helt utilgivelig læk af personlige oplysninger fra offentlige myndigheder, og netop fordi digitaliseringen af samfundet ikke kan spoles tilbage, er der grund til på det kraftigste at indskærpe vigtigheden af, at have styr på den slags. Mister folk først tilliden til myndighederne, kan det være uopretteligt.

Annonce