Annonce
Indland

Midt i valgkampen øger SF klimaambitionen

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
SF kommer med en klimaplan, som skal reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.

Halvanden uge inden folketingsvalget smækker SF en klimaplan på bordet, som skal få Danmark i mål med at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.

Dermed hæver partiet klimaambitionen, som tidligere har været en reduktion på minimum 60 procent af CO2-udledningen.

Planen vil partiet tage med til forhandlinger om en ny regering, hvis valgets udfald bliver en sejr til rød blok, som meningsmålinger længe har spået.

- Det er rigtig vigtigt. Vi går til regeringsforhandlinger med den plan, at vi skal have en bindende klimalov, og den skal jo leve op til Paris-aftalen. Det skal være en bunden opgave for en kommende regering, siger SF's formand, Pia Olsen Dyhr.

Målene i den bindende klimalov skal fastsættes af Klimarådet, regeringens rådgiver på klimaområdet, for at Danmark kan opfylde målet fra Paris-aftalen om at begrænse klodens temperaturstigning til 1,5 grader.

Desuden mener partiet, at Klimarådet skal styrkes.

SF vil primært finansiere klimaplanen med en forhøjelse af arbejdsmarkedsbidraget og topskatten. Det vil bidrage med tre milliarder kroner årligt.

Hvis det viser sig, at Klimarådets anbefalinger ikke kan holdes inden for den planlagte finansiering, må pengene findes et sted.

- Med tre milliarder er der i hvert fald noget at gøre godt med. Og hvis Klimarådet kommer med anbefalinger, som kommer til at koste yderligere, så må vi kigge på det, for det er en bunden opgave, siger Pia Olsen Dyhr.

Klimaplanen indeholder også et mål om at plante skov, som svarer til arealet af tre gange Bornholm. Det er nødvendigt for at nå en reduktion på 70 procent.

Spørgsmål: Kan man virkelig bare plante flere træer for at få regnskabet til at gå op?

- Det er noget af det, som suger mest CO2, og som binder mest CO2, og det løser det på den korte bane. På den lange bane skal landbruget også lægges om, og teknologien er en stor del af det, siger SF-formanden.

- Men vi kan ikke bare sætte vores lid til fremtidens teknologi.

Man kan få fornemmelsen af, at Folketingets partier kæmper med hinanden om at være grønnest.

11 ud af 13 af de opstillingsberettigede partier rakte hånden op under en partilederrunde på TV 2, da værten spurgte, hvem der havde den mest ambitiøse klimapolitik.

Pia Olsen Dyhr afviser, at SF's klimaplan er blevet til for at overgå de andre partiers grønne ambitioner.

- Nej, det synes jeg ikke, det er fra SF's side, når man ser på det ret seriøse grønne arbejde, vi har lavet siden 70’erne, siger hun.

- Vores bud er seriøst og holdbart og handler ikke bare om at give et tal, som man godt kan få en fornemmelse af her i valgkampen, siger hun.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce