Annonce
Sønderborg

Midtfynsk borgmester afventer fakta om havmøllepark

Bølgerne går højt for og imod en havmøllepark i Lillebælt, og nu tager Assens borgmester Søren Steen Andersen, Venstre, til København for at fortælle energi- og klimaudvalget om sin modstand mod den. Kort: Sønderborg Forsyning

Mens Assens kommunes borgmester Søren Steen Andersen drager til København torsdag for at fortælle klima- og energiudvalget om den fynske modstand mod en havmøllepark, så bliver kollegaen i Faaborg-Midtfyn foreløbig hjemme.

FAABORG: Når Assens borgmester Søren Steen Andersen, Venstre, torsdag drager til København for at fortælle klima- og energiudvalget om den fynske modstand mod en havmøllepark i Lillebælt, så bliver kollegaen i Faaborg-Midtfyn, socialdemokraten Hans Stavnsager, hjemme.

- Da vi hørte om miljøvurderingen af havvindparken, sendte vi en invitation til gruppeformændene i byrådet for at tage stilling til den. Da det viser sig, den formelle miljøredegørelse ikke er kommet, afventer vi den og har derfor heller ikke nogen officiel stillingtagen til havmølleparken i Lillebælt, før miljøvurderingen foreligger. Derfor ville det være en lille smule præmaturt at drage til København for at drøfte havmølleparken, siger Hans Stavnsager om, hvorfor han lader Assens drage alene afsted.

- Vi vil gerne have den kommunale diskussion først. Min vurdering er, at dem, der bor tættest på kysten har samme holdning som i Assens. Det er kede af udsigten til en vindmøllepark, men vi er en stor geografisk kommune, så der kan være delte meninger, siger Hans Stavnsager.

- Jeg hælder nok til holdningen om, mon ikke Sønderborg kommune bør overveje, om det projekt med havvindmøller hører til længere væk fra kysten. Der vil ikke blive lutter opbakning til vindparken her i kommunen, men fordi vi ønsker at tage tingene i den rigtige rækkefølge, afventer vi den endelige miljørapport. Det er sundt at læse og vurdere tingene, før man tager stilling til dem. Vi håber på otte ugers høring, så vi kan få havmølleparken på byrådets januar dagsorden. Vi vil også gerne vende den med lokalrådene, siger Hans Stavnsager.

Annonce

Energi- forsynings- og klimaudvalget holder møde torsdag den 6. december klokken 13.30. Punkt 3 hedder modtagelse af deputation a) Assens Kommune om havvindmølleparken Lillebælt Syd. Udvalget har 29 medlemmer - seks socialdemokrater, seks Venstre folk, seks fra Dansk Folkeparti, to fra Liberal Alliance, to fra Enhedslisten, to Alternative, to fra SF og to fra Radikale Venstre og en konservativ. Formand er Venstres Thomas Danielsen og næstformand socialdemokraten Lea Wermelin. Blandt medlemmerne er Venstres Carl Holst, Dansk Folkepartis Jan Rytkjær Callesen og tidligere miljøminister Ida Auken, dengang SF nu Radikale Venstre.

Klima- og energiudvalget tager torsdag klokken 13.30 imod en delegation fra Assens kommune. Foto: Folketinget

Se www.lillebaelsyd.dk

På sidste uges informationsmøder har direktør i Sønderborg Forsyning, som er projektansvarlig på havmølleparken, Lars Riemann sagt, det kan tage mellem ni måneder og tre år at få godkendt havmøllerne alt efter miljøvurderingens endelige ordlyd og høringsparternes stillingtagen. Gruppen Red Lillebælt tager imens til kraftig genlyd mod de store megawatt møller på sin hjemmeside. Det er Energistyrelsen, der beslutter hvornår og i hvilken form, havmølleparken sendes i endelig høring. Nabohøringen hos kommunerne er sat til fire uger. Projektgruppen Lillebælt Syd lægger den foreløbige miljøkosekvensvurdering på sin hjemmeside lillebaelt.syd i starten af december.

Assens borgmester ønsker ikke sin kommune og det eftertragtede strøg over dæmningen mod Helnæs skæmmet af havvindmøller.Foto: Timo Battefeld
Havmøllerne er alt for synlige og store, mener Assens borgmester Søren Steen Andersen.Foto: Timo Battefeld
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce