Annonce
Aabenraa

Miljørigtig skraldebil sikrer nattesøvnen

Tidligere EU klimakommisær, Connie Hedegaard, var med ved præsentationen af den nye eldrevne skraldebil. Foto: Claus Thorsted
Der er ikke meget skidt at sige om Aabenraas nye skraldebil. Både skraldemændenes arbejdsmiljø, klimaet og borgernes nattesøvn nyder godt af det eldrevne vidunder.

AABENRAA: Skraldebiler tiltrækker som regel kun opmærksomhed, når de river postkasser ned. Men onsdag eftermiddag blev den nyeste model genstand for stor beundring på parkeringspladsen foran rådhuset i Aabenraa.

Det er Arwos, som har været ude og investere tre millioner kroner i vidunderet, som er en prototype, der kører på el.

Skraldebilen leases nu ud til firmaet Harm Mammen, der har opgaven med at køre skrald i Aabenraa Kommune.

Præsentationen af bilen blev overværet af det meste af byrådet samt hele den indenlandske verdenspresse.

EU's tidligere klimakommissær Connie Hedegaard var også med, og det samme var bestyrelsesformand Jørgen Mads Clausen fra Danfoss. Han står nemlig i spidsen for virksomheden Sidis Robotics på Als, der har udviklet den eldrevne skraldebil.

Annonce

To prototyper

Den nye eldrevne skraldebil er udviklet i et samarbejde mellem forsyningsselskabet Arwos i Aabenraa, Odense Renovation og Sidis Robotics fra Als.

De to første biler skal nu i drift i henholdsvis Odense og Aabenraa.

Tjener sig hjem

Stinne Stokkebo, der er affaldschef hos Arwos, forklarede, at skraldebilen kan tjene sig selv hjem i løbet af nogle år, selv om den har været dyr i indkøb. Man sparer nemlig et sted mellem 120.000 og 130.000 kroner om året i udgifter til brændstof.

Den eldrevne skraldebil kan køre 150 kilometer på en opladning, og det er nok til at få tømt 500 skraldespande, hvis de ellers står tæt nok.

Bilen skal derfor først og fremmest køre i tæt bebyggede områder.

- Skraldemændene fra Harm Mammen har været med i udviklingen af bilen. Det er blandt andet derfor, der er glas nederst i døren, så de kan se, hvad de træder ud på. Rigtigt mange skader opstår, fordi de for eksempel træder skævt på en kantsten, forklarede Stinne Stokkebo.

Omstilling i praksis

- Vi skal jo reducere udledningen med 70 procent, og en af de måder, vi hurtigst kommer derhen på, er, hvis kommunerne anskaffer elektriske køretøjer, understregede Jørgen Mads Clausen.

Connie Hedegaard, der senere skulle holde oplæg for byrådet om bæredygtighed, var begejstret.

- Det her er jo et godt eksempel på, hvordan den grønne omstilling kan se ud i praksis, så det ikke bare er et fjernt mål. Og så er det godt, at man har tænkt arbejdsmiljø og andre forbedringer ind i projektet, understregede hun.

Borgmester Thomas Andresen havde inviteret Connie Hedegaard til Aabenraa for at tale om bæredygtighed. Til venstre er det Jørgen Mads Clausen, bestyrelsesformand i Sidis Robotics, der har udviklet skraldebilen. Foto: Claus Thorsted
Det var et talstærkt publikum, der blev præsenteret for den nye eldrevne skraldebil. Foto: Claus Thorsted
Affaldschef Stinne Stokkebro, med ryggen til, fortalte de fremmødte om fordelene ved den el-drevne skraldebil. Foto: Claus Thorsted
Set forfra ligner skraldebilen mest en bus. Den har lav indstigning af hensyn til skraldemændenes arbejdsmiljø. Foto: Claus Thorsted
Eldreven eller ej - en skraldebil skal stadig hente skrald. Foto: Claus Thorsted
Den nye eldrevne skraldebil leases nu ud til firmaet Harm Mammen, der har opgaven med at køre skrald i Aabenraa Kommune. Foto: Claus Thorsted
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Danmark

I Nordjylland har de flyttet et fyrtårn: Men det er ikke første gang, en fantastisk flytning vækker opsigt

Annonce