Annonce
Læserbrev

Millionbesparelse på busfusion

Læserbrev: Nu har teknik- og miljøudvalget igen været tvunget til besparelser, der kunne være undgået, hvis vi kun havde ét trafikselskab. Region Syddanmark er den eneste region i landet, der med Sydtrafik og Fynbus har to trafikselskaber.

Vi har i 2019 efterbetalt 1,3 millioner kroner til Sydtrafik, og nu er tallet af udefra kommende årsager steget til 2,6 millioner kroner. Den efterbetaling kunne have været sparet igennem mange år, hvis vi kun var ét selskab.

Denne sammenlægning har jeg bragt på teknik- og miljøudvalgets dagsorden/diskussion den 13.8.2014, den 2.5.2015 og 12.8.2016 samt i 2019 - hver gang med et flertal i udvalget, der går ind for sammenlægning til ét selskab.

Efter min vurdering vil besparelsen være ca. 24 millioner kroner årligt (efter nogle år), som blandt andet findes ved følgende: - ved dobbeltfunktioner på ledelse og personalesiden (kun én direktør og kun én administration). - én hovedlokalitet/bygning/adresse i stedet for to. - kun investering ét sted i teknologi, økonomisystemer, hjemmesider, præsentation, møder, inventar, konsulenthjælp, revision osv. - halvering af samarbejdspartnere og dermed mindre bureaukrati. - kun ét selskab skal investere i rejsekortet. - kun én bestyrelse.

Yderligere fordele ved sammenlægning er, at taksterne kan nedsættes, eller der kan indsættes flere afgange og ruter til gavn for brugerne, eller pengene kan fordeles til ejerne.

Det er ejerne – regionen og kommunerne – der kan forlange en sammenlægning.

Jeg kalder denne sammenlægning bæredygtig økonomi og sund fornuft.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce