Annonce
Esbjerg

Millioner af euro skal give Esbjerg jordklodens første klimaneutrale havn om bare fem år

Havnedirektør Dennis Jul Pedersen (t.v) var sammen med borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) vært på havnen, da medlem af Europaparlamentet Linea Søgaard-Lidell (V) var på besøg. Esbjerg Havn ansøger lige nu midler i EU's Horizon-program, og lykkes det, kan Esbejrg Havn blive klimaneutral indenfor fem år. Privatfoto
Hvis Esbjerg Havn lykkes med en ansøgning til EU's Horizon-støtteordning til grønne og klimavenlige projekter, vil havnen i løbet af bare fem år kunne blive en klimaneutral havn - den første på jordkloden. I alt 25 millioner euro er der at komme efter i EU-pengetanken.
Annonce

Esbjerg: Som få andre steder i landet er der virkelig fart på den grønne omstilling på Esbjerg Havn. Danmarks arealmæssigt største havn, som i de kommende år vil komme til at spille en endnu vigtigere rolle i regeringens grønne omstilling, er allerede i fuld sving med at realisere en række konkrete grønne tiltag.

Men tempoet i den grønne omstilling på havnen i Esbjerg kan sagtens øges – endda markant, hvis Esbjerg Havn bliver betænkt i forbindelse med havnens kommende ansøgning til EU’s såkaldte Horizon-program, som giver mulighed for støtte til grønne havne samt lufthavne.

Ifølge Dennis Jul Pedersen, der er direktør hos Esbjerg Havn, kan der søges op til 25 millioner euro, svarende til omkring 190 millioner kroner fra puljen, og hvis det lykkes, kan Esbjerg Havn ifølge direktøren etablere systemer, som ikke alene vil gøre havnen CO2-neutral om bare fem år - den vil også blive verden første klimaneutrale havn.

Annonce

Fra vej til sø

- Havnene har specielt fokus fra EU, fordi de er en vigtig del i at få mere gods flyttet fra vej til sø og på den måde gavne miljøet. Esbjerg Havn er en del at det transeuropæiske transportnetværk, også benævnt ”Motorways-of-the-sea” og der er i dag fem ruter, som sejler fra Esbjerg til andre europæiske havne. Og de mange aktiviteter på Esbjerg Havn betyder, at der bliver udledt en del CO2 blandt andet fra skibene. Derfor er det nødvendigt med planer for blandt andet grøn strøm til skibene, forklarer havnedirektøren.

Han påpeger dog samtidig, at der er visse udfordringer forbundet med at sætte skibene på landstrøm. Forbruget og behov varierer nemlig for de forskellige skibstyper.

- Derfor har det været nødvendigt at udvikle et system, som kontinuerligt kan bestemme CO2-aftrykket fra havnen, idet det er en puslespil at tilslutte grøn landstrøm, når der er 6.500 havneanløb hvert år, lyder det fra Dennis Jul Pedersen.

Annonce

Konkurrencen er hård

Også borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), som igen og igen appellerer til de lokale virksomheder om at indgå klima-partnerskaber med kommunen for at nå planerne om CO2-neutralitet i 2030, håber på midler fra EU - midler som vil kunne bidrage yderligere til de penge, den kommunale styrehavns bestyrelse allerede har godkendt til at få flere skibe på grøn strøm.


Det er spændende at følge Esbjerg Havns planer om at blive klimaneutrale. Esbjerg kan blive et fantastisk forbillede for mange havne rundt omkring i Europa.

Linea Søgaard-Lidell (V), medlem af EU-parlamentet


Imidlertid nedtoner havnedirektøren også forventningerne en smule, idet han anfører, at konkurrencen er hårdt fra mange andre europæiske havne.

Det er dog også svært til at overse, at Esbjerg Havn for længst har manifesteret sig som et internationalt udstillingsvindue for den grønne omstilling i overgangen fra sort til grøn energi fra vindmøller.

Foruden massevis af udenlandske delegationer, der årligt besøger Esbjerg Havn, valgte sidste år også EU’s nyudnævnte estiske energikommissær Kadri Simson Esbjerg som destination for sit allerførste besøg i medlemslandene. Her lovpriste hun Esbjergs førerposition som energimetropol og fremhævede Esbjerg som et fantastisk eksempel på, at grøn omstilling også kan være en vækststrategi.

Annonce

Esbjerg viser vejen

Forleden besøgte også den lokale EU-parlamentariker Linea Søgaard-Lidell (V) Esbjerg Havn. Hun har blandt andet kæmpet for, at en stor del at EU’s genopretningsplan i forbindelse med corona skal være rettet mod klimaindsatsen.

- Det er spændende at følge Esbjerg Havns planer om at blive klimaneutrale. Esbjerg kan blive et fantastisk forbillede for mange havne rundt omkring i Europa, udtaler Linea Søgaard-Lidell, der samtidig er bevidst om, at det er komplekst at omstille havnene og gøre dem mere klimavenlige.

- Men Esbjerg Havn er med helt fremme i den grønne omstilling, og den viser os, at det sagtens kan lade sig gøre at skabe nye muligheder i takt med de grønne forandringer, fastslår hun.

Esbjerg Havn forventer at aflevere sin ansøgning til EU’s Horizon-program med udgangen af denne måned.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Live fra Venstres landsmøde: Inger Støjberg får ordet, når Stephanie Lose tager over som næstformand

Danmark For abonnenter

Lars Krarup i sit sidste interview om Venstre: Støjberg og Ellemann har skuffet

Regionalt For abonnenter

Sønderjysk rejsebureau tror på tysk genåbning til foråret: - Kør-selv-gæster venter bare på grønt lys

Annonce