Annonce
Tarm

Millionerne ruller ind til vestjysk turistsamarbejde

Turisterne strømmer til det vestjyske. Et nyt samarbjede skal sørge for, at det bliver ved med at ske. Arkivfoto
Staten giver 3,4 millioner kroner til at udvikle turistsamarbejde mellem Ringkøbing-Skjern og Varde. Borgmesteren er meget tilfreds.

Ringkøbing-Skjern: Mens alt tyder på, at der venter endnu et rekordår for turismen i det vestjyske, har borgmester Hans Østergaard (V) fået endnu en god nyhed.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelsen har netop sendt 3,4 millioner mod Ringkøbing-Skjern og Varde Kommuner. Pengene skal bruges til at skabe den stærke og sammenhængende vestkystdestination, som de to kommuner har arbejdet på siden januar i år.

Den erhvervsdrivende fond Natur & Kystturisme har allerede bidraget med 400.000 kroner til projektet, mens de to kommuner selv har sat 1,5 millioner kroner af til projektet. Dermed er der foreløbigt 6,8 millioner til at opbygge en organisation, fælles identitet og profilere de 104 kilometer vestkyst og baglandet, som Ringkøbing-Skjern og Varde tilsammen udgør.

- Vi havde måske nok forventet at få penge fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Men med en bevilling på 3,4 millioner kroner er det økonomiske fundament for et rigtig godt samarbejde i turistdestinationen lagt. Det kan vi kun være glade for, siger borgmester Hans Østergaard i en pressemeddelelse.

De to vestkystkommuner står tilsammen for otte millioner turistovernatninger. Det er flere end København og gør området til landets største turistdestination målt på netop overnatninger.

For at strømline den nationale turistudvikling blev det for halvandet år siden vedtaget, at de eksisterende 80 destinationsselskaber i landet skulle samles til omkring 20 tværkommunale selskaber, og her valgte Ringkøbing-Skjern og Varde altså at indgå et samarbejde, som blandt andet betyder, at man med tiden skal have én fælles turistdirektør.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce