Annonce
forside

Mindeord: Svend var medlemmernes mand

Svend Nygaard, Glejbjerg, blev 34 år. Foto: David Bering

Tidligere formand for LandboUngdom Svend Nygaard omkom tirsdag den 8. januar i en tragisk ulykke på sin gård ved Glejbjerg mellem Esbjerg og Kolding. Svend blev 34 år.

Svend vil af alle i og omkring LandboUngdom blive husket for sit engagement, sin stærke vilje og sit altid gode humør.

Svend Nygaard startede sit engagement i LandboUngdom i 2012, hvor han blev valgt ind i bestyrelsen i lokalforeningen Brørupegnens LandboUngdom. I sine seks år i lokalbestyrelsen var han først menigt bestyrelsesmedlem, siden kasserer og herefter formand.

I april 2013 blev Svend valgt til ledelsen i LandboUngdoms landsorganisation, og han fortsatte sin lynkarriere i organisationen ved allerede på det efterfølgende årsmøde den 5. april 2014 at blive valgt som landsformand.

Svends formandskab var en fuldtidsstilling, men han leverede meget mere end fuld tid. Han farede landet rundt til møder og arrangementer, og han stod altid klar, når LandboUngdom skulle repræsenteres lokalt såvel som nationalt. Svend gav sig fuldt ud for LandboUngdom, og det er organisationen ham evigt taknemmelig for.

Svend var medlemmernes mand. Han var aldrig på jagt efter hæder, titler eller magt, og kunne han vælge mellem et møde med spidserne i landbruget hos Landbrug & Fødevarer på Axelborg eller et lokalforeningsarrangement, så valgte han det sidste.

Svend havde sine meninger, han sagde sine meninger, og han stod ved dem. Han var bonderøv og landmand, og det var han stolt af. Svend havde humor og selvironi og hans karakteristiske høje grin spredte altid glæde.

LandboUngdom gennemgik en stor strukturændring, mens Svend var formand, og hans post var derfor ofte øretævernes holdeplads. Han var eminent til at tackle den modstand, der kom, og han formåede at samle organisationen. Svend var vellidt af alle, og han kunne snakke med alle - han snakkede lige godt med det 16-årige LandboUngdom-medlem fra en landbrugsskole, som han gjorde med en politiker i Landbrug og Fødevarer - og altid med et smil og en kæk bemærkning.

Svend var som formand med til at etablere et stærkt samarbejde med landbrugsskolerne, og han kæmpede hårdt for bedre vilkår for unge landmænd i forbindelse med generationsskifte.

Midt i Svends toårige formandsperiode fik han muligheden for at blive selvstændig landmand, og den greb han. I november 2015 valgte Svend at trække sig som formand i LandboUngdom. Arbejdet på gården ved Glejberg blev så omfangsrigt, at han ikke havde timer nok i døgnet til begge dele. Det var ikke med Svends gode vilje, at han var nødt til at afslutte noget, før han var færdig, men igen satte han organisation over sig selv og tog den beslutning, der var bedst for LandboUngdom.

De seneste år ydede Svend som menigt medlem af LandboUngdom også en stor indsats. Han åbnede sin bedrift for flere gårdbesøg, han holdt oplæg om LandboUngdom og livet som selvstændig, han var frivillig til LandboUngdom-arrangementer, og han deltog i flere af organisationens kurser og aktiviteter. Endnu et bevis på Svends engagement og vilje og lyst til at hjælpe andre.

Svend Nygaard var en enestående formand for LandboUngdom og et engageret menneske, som vi alle vil savne.

Æret være Svends minde

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Kolding For abonnenter

JV-Panelet: Det mener vi om lukningen af Danfoss-fabrik, parkeringssituationen i midtbyen og resultatlønnede konsulenter

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Annonce