x
Annonce
Sydjylland

Mindretalsavis kommer kritikerne i møde: Udkommer på print hver anden uge

Der Nordschleswiger har hovedsæde i Aabenraa. Chefredaktør Gwyn Nissen gør klar til en digital omstilling, hvor avisen fra februar 2021 ikke længere udkommer dagligt på print. Til gengæld bliver der lagt flere kræfter i den digitale udgave. Arkivfoto: Ulrik Pedersen
Der Nordschleswiger vil fra næste år droppe den daglige avisudgivelse og satse på den digitale avis. Det har medført voldsom kritik, som nu imødekommes. Fra næste år vil avisen således samle de forgangne ugers nyheder op i en printudgave.

Sag: En avis hver 14. dag med alle de historier, som Der Nordschleswiger har udgivet digitalt de to forgangne uger. Det er løsningen, som skal formilde de kritikere, der har harceleret over, at mindretallets avis om et år går over til at satse endnu mere på den digitale avis.

Siden Der Nordschleswiger i sommeren 2018 meddelte, at den fra februar 2021 ville satse på de digitale nyheder, droppe den daglige printavis og blot udkomme som et månedsmagasin 12 gange årligt, har særligt mange ældre læsere været i oprør.

Nu kommer avisen og dets udgiver, BdN (Det tyske mindretal i Danmark), kritikerne i møde. Hver 14. dag vil der blive udgivet en avis med de historier, som har kørt digitalt de seneste to uger, forklarer chefredaktør Gwyn Nissen.

Ifølge ham har der været kritik fra både den tyske kirke og Sozialdienst (social tjeneste blandt mindretallet i Danmark), der i høj grad repræsenterer den ældre generation, som ikke er digital.

Annonce

Avisen

Dagbladet Der Nordschleswiger er det tyske mindretals avis i grænselandet. Den udgives i et oplag på 1.200 eksemplarer.

Avisen har hovedkontor i mediehuset i Aabenraa. Udgiver er Bund deutscher Nordschleswiger.

Fra februar 2021 udkommer avisen ikke dagligt på print.

I kog

Gwyn Nissen kalder debatten om printavisens død for "overophedet", men han er ikke overrasket over, hvor meget den har bragt følelser i kog.

- Nærmest tværtimod. Jeg var næsten blevet skuffet, hvis ikke det havde været tilfældet, siger Gwyn Nissen, som har afvist ønsket om en ugeavis med en selvstændig redaktion.

- Der har vi og BdN sagt, at der ikke er økonomi til både en digitalt produktion og så kræfter til en selvstændig ugeavis. Vi har derfor undersøgt muligheden for en avis hver 14. dag i et lille format udelukkende med genbrug af digitale historier. På den ene side er det en økonomisk løsning, der er til at bære, og så bruger vi som redaktion ikke for mange kræfter på den trykte avis.

Kulturarv

- Hvorfor er det, at udsigten til at droppe printudgaven har vakt så mange følelser?

- Der Nordschleswiger er jo et stykke kulturarv i mindretallet. Hvis der sidder fire ved et bord, så har avisen jo været det femte familiemedlem. Så vi piller ved nogle vaner ved dem, som gerne vil hygge sig med den fysiske avis. Det er der færre, der vil, men dem, der gør, føler sig lidt ramt. Der er også de læsere, som ellers er digitale, som vil savne avisen. Der er det, at jeg siger lidt barskt, at jeg ikke er i hyggeindustrien, men er her for at levere nyheder og baggrunde for at fremme mindretallet, påpeger Gwyn Nissen.

Han mener, at en større satsning på det digitale produkt netop gør mindretallet meget mere synligt i offentligheden.

- Hidtil er vi ikke kommet ud til mange på nettet. Nu får jeg mange flere henvendelser fra flertals-befolkningen, så vi kommer ud til flere og bliver mere læst nord og syd for grænsen, mener chefredaktøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce