Annonce
Varde

Minister har åbnet Varde Garten: - Alle fordomme falder, når man ser, hvor meget der sker kulturelt i Varde

Kulturminister Mette Bock (LA) får en rundvisning i kunsthaven. Her taler hun med kunstner Hans Tyrrestrup, der bor i Thorstrup. Foto: Chresten Bergh
Nu er Varde Garten indviet, og alle vardensere kan nyde kunst og få mad og øl i den nye restaurant. Vardenser er imponeret over Poul Erik Bechs lyst til at forskønne Varde.

Varde: Karen Locht er født i Varde, og hun har tænkt sig at stille sine træsko i byen også. Nu nyder hun at se på kunstværkerne i den netop nyindviede kunsthave, der er en del af Varde Garten, som Poul Erik Bech står bag.

- Jeg synes, det er smukt. Man bliver glad over, at nogen vil gøre noget for, at byen bliver forskønnet, siger hun.

Næsten alle af de mange mennesker, der er dukket op til indvielsen, virker imponerede. Flere henvender sig til Poul Erik Bech eller borgmester Erik Buhl (V) for at gøre opmærksom på, hvor flot de synes, at området er.

Og fra kulturminister Mette Bock (V) lyder det i hendes tale:

- Alle fordomme falder, når man ser, hvor meget der sker kulturelt i Varde.

Annonce

Varde Garten

Varde Garten ligger bag kræmmerpassagen ud mod Brogade.

Det består af kro, kunsthave, eventlokaler, hotel og overdækkede områder.

Det hedder "Varde Garten", fordi det er inspireret af de tyske biergarten.

Det har kostet 50 millioner kroner og er Poul Erik Bechs største investering i Varde.

Poul Erik Bech er født i Varde og er manden bag Danmarks største ejendomsmæglerkæde.

30 år undervejs

En halv time tidligere er alle samlet på på området mellem Kræmmerpassagen og Brogade. Det er her, hvor mange af de tilstedeværende sikkert tidligere har parkeret deres bil i et lidt kedeligt baggårdsmiljø. Nu er det totalt forvandlet.

Det skulle det egentlig have været for mange år siden. Poul Erik Bech fortæller i sin tale, at i marts 1989 lavede arkitekt Niels Grønne det første udkast til en forskønnelse af området. Dengang skulle det været et område med detailforreninger og Niels Grønne kaldte det for Bechs Passage.

- Det var for at fedte, sagde Poul Erik Bech med et smil i sin tale.

Både Niels Grønne og hans søn, Jakob Grønne, har været med i udarbejdelsen af Varde Garten.

Nu er det resten af byen

Varde Garten er én ting, men den er også bygget på et tidspunkt, hvor der er sket forskønnelse af mange andre områder i Varde Midtby. Poul Erik Bech opfordrede i sin tale til, at Varde Kommune finder flere penge og får gjort arbejdet med forskønnelsen færdig.

Erik Buhl (V) kunne i sin tale ikke love noget konkret, men han sagde:

- Så længe du investerer, så bliver vi nok nødt til også at hjælpe lidt.

Ligesom Karen Locht ville han meget gerne rose Poul Erik Bech:

- Du har hjerte for den købstad, du kommer fra, sagde han.

Kunstner Per Ottesen udsmykker et påskeæg ved indvielsen af Varde Garten. Foto: Chresten Bergh
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce