Annonce
Erhverv

Minister: Hjælpen er på vej

Transportminister Benny Engelbrecht (S) var med, da JydskeVestkysten og ITD forleden inviterede til transportpolitisk topmøde, hvor Als-Fyn-bro, Hærvejsmotorvej, grøn omstilling og social dumping blev diskuteret. Til højre er det Aabenraa-borgmester Thomas Andresen (V), der lytter. Foto: Timo Battefeld
Det er ikke kun den danske transportbranche, der ønsker ændrede regler for cabotagekørsel. Transportminister Benny Engelbrecht (S) arbejder på sagen og håber på en EU-vejpakke i løbet af efteråret.

Padborg: Transportminister Benny Engelbrecht (S) kan være en ven i nøden for ITD - brancheorganisation for transport- og logistikvirksomheder. Han fortæller, at man faktisk er ganske langt med EU's vejpakke.

- Jeg var i Bruxelles for et par uger siden. Netop som parlamentets transportudvalg færdigbehandlede deres del og sendte vejpakken videre, siger Benny Engelbrecht.

Derfor er man i gang med trilogforhandlinger, som er uformelle trepartsmøder, hvor Ministerrådet, Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen mødes.

- Her diskuterer man, hvordan den endelige vejpakke skal se ud. Vejpakken er ikke mindst blevet til efter dansk forarbejde, forklarer Benny Engelbrecht.

- For en måneds tid samlede jeg i Danmark eksperter fra de lande, som er med i "vej-alliancen". Derfor står vi faktisk ret fornuftigt nu og forhåbentlig med muligheden for at kunne lukke vejpakken i det her efterår, uddyber transportministeren.

Annonce
Én ting er at gennemføre en vejpakke, men vi skal sikre, at der også er kontrol med reglerne. Ikke kun i Danmark, men i hele Europa.

Benny Engelbrecht (S), transportminister

Bredt flertal

- Jeg har selv tænkt mig meget aktivt at gå ind i det her. Jeg har allerede to gange været i Bruxelles og skal det igen for at sikre mig, at der ikke er noget, der står ubesvaret hen fra vores side.

For en socialdemokratisk transportminister må det også være vigtigt, at de udenlandske vognmænd kommer til at køre på danske vilkår?

- Det er præcist dét, der er målsætningen med vejpakken, understreger Benny Engelbrecht.

Vejpakken er ifølge ministeren et initiativ, som den tidligere SR-regering tog, inden først V-regeringen og siden VLAK-regeringen bragte sagen videre.

- Nu skal den sidste indsats sættes ind, og derfor er jeg rigtig glad for, at et bredt flertal i Folketinget også bakker op om, at det er afgørende fra dansk side, fastslår Benny Engelbrecht.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Groteske udsættelser af sigtelser skal stoppe

Bandekonflikter, grænsekontrol og forebyggelse af terror har de seneste år gjort det meget svært for politiet på tilfredsstillende vis at løse alle sine resterende opgaver. Flere betjente til det hårdt pressede korps er på vej, men det tager tid at få dem uddannet, så både politikere og politiledelse står fortsat med en vigtig prioriteringsopgave. I denne uge er det kommet frem, at man ifølge Politiforbundets formand, Claus Oxfeldt, i alle politikredse i nogle tilfælde venter med at sigte mulige gerningsmænd. Det sker på grund af mandskabsmangel for at kunne leve op til politisk bestemte tidsfrister. I sager om vold og våben må der højest gå 30 dage fra, der er rejst en sigtelse, til der er en tiltale, og i voldtægtssager er fristen typisk 60 dage. Berlingske har talt med en anklager, der på møder har hørt ledere fortælle om, at der i Københavns Politi løbende ligger 500-1000 sager, hvor der på grund af tidsfristerne ikke er rejst sigtelser, selv om politiet kender til de mulige gerningsmænd. Det er en hån mod både ofrene og mod befolkningen, der skal have tillid til, at efterforskningen er så effektiv som muligt. Det er fornuftigt, at der er krav om, at sager om grov kriminalitet bliver afsluttet hurtigt. Men ressourcerne skal også følge med. Derfor må politikerne erkende, at politiet står i en svær situation, hvor rigide krav om tidsfrister kan virke mod hensigten. I stedet må kravet være, at politiet får prioriteret kræfterne bedst muligt og ikke lader sig styre af tidsfrister og deraf følgende målkrav, som lederne måles på. Hvis politiet har en konkret mistanke, skal der selvfølgelig rejses en sigtelse med det samme. Også selv om der er risiko for, at der går flere end for eksempel 30 dage, før der er rejst en tiltale. Det er afgørende, at efterforskningen sker hurtigst muligt. Det må politikere og politiets ledelse sørge for, så de groteske udsættelser af sigtelser kan stoppe.

Annonce